چکیده:
ارزشها از مهمترین وجوه زندگی روزمره به شمار میآیند و جنبههای اساسی تنوع در رفتارهای انسانی را نشان میدهند. تفاوت در ابعاد و حوزههای مختلف زندگی جمعی (سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و...) ریشه در انتخاب و ترجیح گونهای ارزش بر نوع دیگر دارد. همسو با آن، هویتهای جمعی نهتنها متأثر از تنوع در انتخاب ارزشها هستند، بلکه در دورههای مختلف اثرات متفاوتی بر ترجیحات ارزشی افراد برجای گذاردهاند. از این منظر و با توجه به چندوجهی بودن جامعه ایرانی و همچنین، جامعه کردستان در ابعاد هویتی، هدف اصلی این مقاله، گونهشناسی ارزشهای فرهنگی مبتنی بر تنوع هویت جمعی است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. همچنین، از نظر کنترل شرایط پژوهش یک بررسی پیمایشی؛ از نظر وسعت پهنانگر؛ و از نظر زمانی، مقطعی است (نیمه دوم سال 1391). جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه کردستان هستند. حجم نمونه مقتضی، با توجه به حداکثر پراکندگی و خطای 5 درصد، تنوع دانشگاهها و بر اساس فرمول کوکران، 348 نفر تعیینشده است. نمونهگیری نیز به روش طبقهای تصادفی انجام دادهشده است. نتایج توصیفی تحقیق حاکی از آن است که هر سه نوع از هویت در جامعه آماری در سطحی بودهاند که هیچیک از انواع هویت را نمیتوان برای جامعه آماری موردمطالعه نادیده گرفت؛ بنابراین، همگی برای دانشجویان موردمطالعه بااهمیت تلقی میشوند. نتایج حاکی از بالا بودن معناداری شدت احساس هویت قومی نسبت به دو سطح دیگر از هویت بوده است. همچنین، نتایج از بالاتر بودن احساس هویت جهانی در مقایسه با احساس هویت ملی حکایت دارد. سه سطح از هویت- هویتهای قومی، ملی و جهانی- روابط متفاوتی با یکدیگر را در نمونه و جامعه آماری مورد مطالعه نشان میدهند؛ درحالیکه دو سطح هویت قومی و ملی رابطه معناداری با یکدیگر ندارند. رابطهای معنادار در سطح متوسط میان هویت قومی و هویت جهانی و به همین ترتیب رابطهای با شدت متوسط و معنادار میان هویت ملی و هویت جهانی مشاهده میشود.
خلاصه ماشینی:
از اين منظر و با توجه به چندوجهي بـودن جامعـه ايرانـي و همچنين ، جامعه کردستان در ابعاد هويتي، هدف اصلي اين مقاله ، گونه شناسي ارزش هاي فرهنگي مبتني بر تنوع هويت جمعي است .
معيار ارزش هاي فرهنگي ملي هافستد {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} تيونر و ترامپنرز (١٩٩٣) تحقيقي مشـابه بـا تحقيـق ساختار ارزش ها در سطح فردي نشان دهنده آن دسـته هافستد را در ١٢ کشور جهـان انجـام داده انـد و در آن از اهداف انگيزه اي است کـه اصـول راهنمـاي زنـدگي مطالعه ارزش هاي فرهنگي را چنين دسته بندي کرده اند: فـردي اشـخاص را ارائـه مـي کننـد (شـوارتز، ١٩٩٢).
نتايج توصيفي تحقيق حاکي از آن است کـه هـر همچنين ، بايد اشاره کرد که ارتبـاط مثبـت و کـاملاً ســه نــوع از هويــت در جامعــه آمــاري از ســطحي معناداري ميان سطح تأکيد بر هويـت جهـاني و سـه برخوردار بوده اند که هيچ يک از انواع هويت را نمي - بعد ارزش هاي فرهنگي يعنـي آمـادگي بـراي تغييـر، توان براي جامعه آماري موردمطالعه ناديده گرفـت و خـودافزايي و جهــان شــمولي و البتــه ارتبــاط منفــي همگي براي دانشجويان موردمطالعه با اهميت تلقـي معنادار ميـان ايـن متغيـر و شـاخص محافظـه کـاري ميشوند.
In ion of Collective Identites:Some Seidman,S & Alexander,j(eds) The Analytical and Comparative New Social Theory Reader, London: Indications ".
Personality and politics: values and individualism-collectivism.
in: A multiple group comparison with Rokeach, Milton(1973) The nature of 20 countries using the European human values, the University of Social Survey.
Journal of Personality human values.
universal aspects in the content and Journal of Personality and Social structure of values?