چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اهمیت ـ عملکرد عوامل مؤثر بر تصمیم تماشای یک مسابقۀ فوتبال بود. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بوده و جامعۀ آماری آن را تماشاگران مسابقۀ فوتبال تیمهای سپاهان و سایپا تشکیل دادند که از میان آنها 384 نفر با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. جهت انجام پژوهش، عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در ورزشگاهها با بررسی دقیق ادبیات و پیشینۀ پژوهش شناسایی شده و جهت طراحی پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفتند. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از متخصصان و صاحبنظران بررسی گردید و ضریب پایایی آن توسط آزمون آلفای کرونباخ معادل (94/0) محاسبه گشت. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج نشان میدهد که از میان 32 عامل اثرگذار بر تصمیمگیری درمورد تماشای یک مسابقۀ فوتبال، سه عامل در ناحیۀ اولویت کم، 22 عامل در ناحیۀ تمرکز بر آن و هفت عامل در ناحیۀ حفظ عملکرد قرار گرفتهاند. شایانذکر است عواملی که در ناحیۀ اولویت کم قرار گرفتهاند برای عملکرد سیستم، تهدیدکننده نبوده و نیازمند به اصلاح فوری نمیباشند؛ عوامل موجود در ناحیۀ تمرکز بر آن نیازمند به اقدام اصلاحی فوری بوده و از این منظر در اولویت بالایی قرار دارند؛ عوامل جای گرفته در ناحیۀ حفظ عملکرد نیز نهتنها از نظر تماشاگران مهم میباشند، بلکه از عملکرد آنها رضایت حاصل شده است.
خلاصه ماشینی:
مطالعات بسیاری نشان داده اند که عواملی مختلفی مانند کیفیت بازی، قیمت و شیوة توزیع بلیط ، مکان و زمان مسابقات ، فعالیت های تفریحی در ورزشگاه ، آب وهوای مناسب ، طراحی استادیوم ، وجود امکانات و تسهیلات ، اجتماعیشدن ، سرگرمی، حضور بازیکنان محبوب ، حمایت تیم ، موفقیت طلبی، وجهه ، شهرت ، اعتبار و نشان باشگاه (آرم ، نشان تجاری و غیره )، 4 عوامل اقتصادی و تسهیلات ورزشگاهی (کوریا و استیو٣، ٢٠٠٧: ٥٨١؛ دونینهو، فاینالی و نیوبری ، 1.
بااین حال ، خلا موجود در این مطالعات و سایر پژوهش های صورت گرفته دراین زمینه این است که مطالعات انجام شده به شناخت عوامل بسنده کرده و کمتر به تحلیل اهمیت و عملکرد عوامل مؤثر بر تصمیم تماشاگران برای تماشای یک مسابقۀ فوتبال پرداخته اند.
اگرچه شناخت عواملی که بیشترین تأثیر را بر افراد جهت تماشای مسابقات فوتبال میگذارند و تعیین سطح رضایت افراد از آن ها نقطۀ شروع و موضوعی مهم و اساسی بوده و برای بازاریابی ورزشی اهمیت بسیاری دارد؛ به طوریکه به بازاریابان اجازه میدهد که راهبردهای بازاریابی مؤثرتری را برای هدف قراردادن تماشاچیان مورد استفاده قرار دهند (مولین ، هاردی و ساتن ٤، ٢٠٠٧: ٣) و نیز این که به مدیران اجازه میدهد مسابقات را به شکل مؤثرتری برنامه ریزی نموده (کرامپتون و مکی ٥، ١٩٩٧: ٤٢٦)، به کار خود شکل بهتری بخشند (مولین و همکاران ، ٢٠٠٧: ٤) و شیوه های نوینی را برای افزایش حضور و درآمد به کار گیرند (بیکر و کرامپتون ٦، ٢٠٠٠، ٧٨٦)؛ بااین حال ، عدم توجه به میزان اهمیت و عملکرد این عوامل نمیتواند درک جامع و کاملی را برای مسئولان برگزاری مسابقات فوتبال و مدیران باشگاه ها و اماکن ورزشی ایجاد کند.
Baker & Crompton مدل تحلیل اهمیت ـ عملکرد (IPA)١ پرداخته نشده است ، پژوهش حاضر درصدد انجام این مهم میباشد.