چکیده:
ورزش از یک سو بستری برای ساخت، گسترش و نفوذ هویت ملی بوده است و از سوی دیگر این دولت ها و جنبش های هویت طلب بودند که به تقویت، گسترش و نفوذ ورزش مدرن کمک کردند. در این پژوهش با هدف بررسی نقش ورزش در فرآیند شکل گیری هویت ملی و در پاسخ به سوال اصلی تحقیق، مبنی بر چگونگی تاثیرگذاری و تاثیرپذیری هویت ملی بر ورزش در ایران، با 28 نفر از کارشناسان، استادان دانشگاهی و ورزشکاران از منظر مفاهیمی همچون غرور ملی، تحکیم ایدئولوژی، تبلیغات سیاسی مصاحبه عمیق انجام گرفت؛ سپس با استفاده از روش شناسی کیفی و با تفسیر معنایی پاسخ مشارکت کنندگان از طریق استخراج مفاهیم اقدام به ساخت سیر داستانی مفاهیم کرده و با تفکیک عوامل زمینه ای، همسو و دخیل در ساختار مذکور، یک مدل نظری از رابطه هویت ملی و ورزش ارائه شد.
نتیجه ی تحقیق نشان می دهد ورزش می تواند همبستگی ملی را تقویت کند و با ایجاد غرور ملی و گره زدن علایق گروه های مختلف جامعه باعث همبستگی و وفاق در داخل کشور و قدرت نمایی در عرصه بین الملل شود.
خلاصه ماشینی:
"اگرچـه بحـث ورزش و هویت ملیوملیگراییبه سال هایآغازین پدیدآمدن مفهوم «ملیت "برمـیگـردد،امـا مطالعه درباره ی آن دیرترآغازشدوباشروع این مطالعـات اهمیـت روزافـزون آن نیـز آشکارگشت تاآنجاکه هم اکنون سازمان هاوبنیادهایمختلفیدرسراسردنیابه تحقیق دراین حوزه مشغول هستند؛حوزه ایکه باتوجه به دغدغه هایعمیـق بحـث ملیـت و هویت ملیدرایران جایخالیآن درمطالعات دانشگاهیکاملامحسوس اسـت ؛چـرا که درایران باوجودتنوع فرهنگـی ازیـک سـووغـرض ورزیبسـیاریازکشـورهای همسایه ازسویدیگرورزش ازعوامل مهمـیاسـت کـه مـیتوانـدنقـش مـؤثریدر هویت سازیداشته باشد.
سؤال های تحقیق سؤال اصلی ورزش چگونه برهویت ملیدرایران اثرمیگذاردوچگونه ازآن اثرمیپذیرد؟ سؤال فرعی ابعادهویت ملیچیست ودرچه تناظریباورزش ایران قراردارند؟ چارچوب نظری واژگان محوریاین پژوهش ،«هویت »،«هویت ملـی"و«رابطـه میـان ورزش وهویـت ملی"است که درگام نخست باارائه ی تعاریفیکوتاه ازاین مفاهیم سـعیخواهـدشـد تانحوه ی تعامل بااین واژگان ودرادامه ارتباط آنهابایکـدیگربررسـیشـود.
ساخت مدل نظریاین تحقیق ،بنابه مدل روش شناسیوساخت مفهـومیاسـتنباط شده ازپاسخ مشـارکت کننـدگان ،سـاختیمنظومـه ایاسـت کـه بـه شـکلیخوشـه ای پیوستاریازمفاهیم وبه تبع نظام هایمعناییـنظریآنهارابـدون درهـم تنیـدن ،بـه سمت یک مخرج مشترکمعناییسوق میدهدکـه بـه ایـن ترتیـب عملیـاتیشـده انـد: شاخص هاییچون غرورملی،تداوم هنجارهایاجتماعیـجنسیتی،تحکیم ایدئولوژی وتبلیغات سیاسیدربعدسیاسی/جغرافیاییدرکنـارایـدئولوژیهـایملـی،طبقـاتی، مـذهبی،سیاسـیبـه مثابـه انگـاره هـایتـاریخیــاجتمـاعیکـه جملگـیازپاسـخ مشارکت کنندگان استنباط شده اند،هسته هایپراکنده ایراتشکیل میدهندکه به شـکلی گفت وگوییوکنش ـواکنشیدرعین حفـظ اسـتقلال ووجـوه متضـاددرونـیآنهـا، مفاهیم رادرهویتیتازه به هم پیوندمیزنند.
) نتیجه گیری ارائه ی مدل هویت ملیبامحوریت ورزش درشـرایط وبسـترموجـودواجـدوجهـی برساختیومدیریتیاست که به عنوان عاملیزمینـه ایبـه دیگـرابعـادموجـوددرایـن تحقیق نقش میدهدتاهویت ورزان درقالب کنشگران فعال باپذیرش ویاردابتکارات مدیریتیدولت هاویاسازمان هایمتولیورزشیوجامعه ورزشیدست به مقاومـت و یاتکریم این مناسبات زده ودربسـترومیـدان ورزشـیبـه عنـوان میـدانیمسـتقل بـه مقاومت ،خلاقیت ویاتکریم آن همت گماردند."