چکیده:
«اسلام هراسی» عبارت است از: «ترس یا تنفر از اسلام، و در نتیجه، ترس و تنفر از همه مسلمانان» که به شکل ساختمند و از طریق ایجاد محرومیت در زندگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مسلمانان، هر روز جلوه بارزتری می یابد. یکی از مهم ترین ابزارهای پیشبرد این هدف در غرب، بهره گیری از رسانه های جمعی و قدرت اثرگذاری شگرف آنهاست. رابطه سیاست رسانه ای غرب با جریان اسلام هراسی به حدی است که برخی تحلیل گران رسانه های غربی را منشا اصلی اسلام هراسی می دانند. از میان انواع گوناگون رسانه ها، حوزه رسانه های مکتوب و چاپی، به ویژه مطبوعات، زمینه آغازین پژوهشگران برای بررسی «اسلام هراسی رسانه ای» بوده است. به همین روی، پژوهش حاضر درصدد است با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و بررسی منابع متعدد، ادعای وجود «اسلام هراسی در رسانه های مکتوب غربی» را واکاوی کند. طی چند دهه اخیر، تحقیقات بسیاری در رابطه با این موضوع انجام شده که بر اساس یافته های بیشتر آنها، وجود نوعی تبعیض آشکار و پنهان علیه اسلام و مسلمانان، در نحوه بازنمایی رسانه های مکتوب غربی، مسلم و مشهود به نظر می رسد.
خلاصه ماشینی:
"روند افزایشی از سال 200۱ به بعد آغاز میشود و در سال 2006 به اوج خود میرسد: جدول 4: رشد پوشش خبری اسلام از 2001 تا 2006(مور و همکاران، 2008، ص 9) سال میزان پوشش اخبار مسلمانان در رسانههای انگلستان 2000 352 2001 2185 2002 1673 2003 1917 2004 2399 2005 3812 2006 4192 2007 3213 2008 3466 مور و همکاران او در پژوهش مذکور، با استفاده از روش تحلیل محتوا، 974 مقاله مرتبط با اسلام را در روزنامههای بریتانیا بررسی کردند که تمرکز بیشتر این مقالات بر تندروی و افراطیگری و تمایزهای فرهنگی دو تمدن غرب و اسلام بوده است (تورنبرگ و تورنبرگ، 2016).
نتیجهگیری نتایج 18 پژوهش بررسیشده در این مقاله را میتوان چنین خلاصه کرد: جدول (5): خلاصة نتایج 18 پژوهش بررسیشده در این مقاله ردیف محقق موضوع و نمونه پژوهش مهمترین دستاوردها 1 ادوارد سعید (1981) پوشش خبری حوادث انقلاب اسلامی ایران در مطبوعات آمریکا بازنمایی اسلام و مسلمانان (ایرانیان) به شکل موهن و تحقیرآمیز 2 پاول گیلروی (1987) بازنمایی اقلیتها در رسانههای مکتوب بریتانیا چارچوبسازی مسلمانان در قالب گفتمانهایی همچون غیر، دیگری، بیگانه و دشمن 3 شیخ و همکاران (1995) مسلمانان در گزارشهای خبری مطبوعات ایالات متحده بازنمایی عموما منفی مسلمانان در داستانهای خبری و تأکید بر ارتباط آنان با جنگ و یا سایر انواع برخورد، نزاع و درگیری 4 رانیمدتراست (1997) اسلامهراسی در رسانههای مکتوب بریتانیا وجود دیدگاههای بسته نسبت به اسلام و ارائه تصویری غالبا منفی و نامطلوب از آن 5 حافظ (2000) اسلام در مطبوعات غربی بازنمایی منفی مسلمانان در رسانههای جمعی 6 کوین دان (2001) مقایسه انگارههای مثبت و منفی مسلمانان در مطبوعات غرب در مجموع بیش از 75 درصد انگارههای مسلمانان در روزنامههای منتخب، منفی و کمتر از 25 درصد آنها مثبت بوده است."