چکیده:
مطالعه حاضر با هدف تعیین کارآیی نسبی واحدهای اداری آموزش و پرورش استان زنجان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادهها(DEA) صورت پذیرفته است. این مطالعه از یک رویکرد کمّی بهره برده، به لحاظ روش، توصیفی-مقطعی بوده و برای پاسخگویی به سئوالهای پژوهش از ابزار بررسی اسناد و مدارک اداری استفاده شده است. برای تعیین کارآیی، ابتدا با استفاده از پرسشنامه، نظرات خبرگان در خصوص متغیرهای ورودی و خروجی دریافت شد و سپس با استفاده از روش بُردا (Borda) به تعیین و انتخاب این متغیرها اقدام شد. با استفاده از مدل جمعی (Slack)، از تعداد 14ادارۀ آموزش و پرورش، 7 اداره کارآ و 7 اداره دیگر ناکارآ تعیین شدند. به منظور استفاده از نتایج مطالعه در برنامهریزی و بهینهکاوی، مقادیر بهینۀ هر متغیّر به تفکیک ادارات آموزش و پرورش ارائه شد تا از این مقادیر به عنوان هدف کمّی در هدفگذاری و برنامه ریزی استفاده شود
This paper aimed to explain relative efficiency of educational departments of Zanjan province using Data Envelopment Analysis (DEA) technique. The study used quantitative approach and a descriptive-cross sectional methodology by investigation in official documents. To determine the efficiency، using a questionnaire، viewpoints of experts about input and output variables were gathered and then the appropriate ones were seleceted by Borda technique. By using Slack method، from 14 education offices، seven offices determined as efficient and the others as inefficient. To use the findings of the research in planning and benchmarking، optimum values of each education offices were presented to be used as quantitative objectives in goal setting and planning.
خلاصه ماشینی:
تحلیل پوششی داده ها به مثابه ابزار اندازه گیری عملکرد سازمانی، برنامه ریزی و بهینه کاوی در آموزش وپرورش عباس عباس پور١، حمید رحیمیان ٢، محمدرضا مهرگان ٣، هادی احمدنیا چکیده مطالعه حاضر با هدف تعیین کارآیی نسبی واحدهای اداری آموزش وپرورش استان زنجان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها (DEA) صورت پذیرفته است .
این مطالعه از یک رویکرد کمی بهره برده ، به لحاظ روش ، توصیفی-مقطعی بوده و برای پاسخگویی به سؤال های پژوهش از ابزار بررسی اسناد و مدارک اداری استفاده شده است .
علیرغم استفاده از تحلیل پوششی داده ها به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای کمی ارزیابی عملکرد سازمانی در پژوهش های داخل و خارج کشور (فضلی و آذر، ١٣٨١؛ حیدرینژاد، مظفری و محقر،١٣٨٥؛ علیرضایی و ستاری،١٣٨٩؛ شجاع و همکاران ، ١٣٩٠؛ شجاع و همکاران ،١٣٩٣؛ حسینیان و ملکی پویا،١٣٩٣؛ روحی، باقری گرمارودی و سوری،١٣٩٣؛ مصطفی ٢٠٠٧،١؛ چاکرابورتای و موهاپوترای ١٩٩٧،٢)، پژوهشگران به شواهدی در خصوص 1.
Chakraborty and Mohapatra استفاده از این تکنیک در ارزیابی عملکرد واحدهای اداری آموزش وپرورش دست نیافته اند؛ که انتظار میرود استفاده از آن به ترویج استفاده بهینه از روش ها و تکنیک های آماری و ریاضی که از آرمان های مصرح در قانون مدیریت خدمات کشوری است ، بینجامد.
پس از تجزیه وتحلیل پرسشنامه ، تکنیک تحلیل پوششی داده ها برای اندازه گیری کارآیی نسبی واحدهای اداری آموزش وپرورش بر اساس داده های دست دوم که برای هدفی غیر از اهداف مطالعه حاضر گردآوری شده ، به کار گرفته شده است .
ارزیابی عملکرد دبیرستان های منطقه ٥ آموزش وپرورش با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها.