چکیده:
توسعه و پرورش روحیه پژوهشگری از جمله آرمانهای نظام آموزشوپرورش رسمی قلمداد میشود که تحول و نوآوری را برای نسل آینده به ارمغان خواهد آورد. هدف: هدف این مطالعه تهیه ابزاری برای سنجش روحیه پژوهشی دانشآموزان بود. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی آزمونسازی بوده است. با استفاده از مبانی نظری مرتبط با روحیه پژوهشی، مولفههای سازنده این ویژگی شناسایی و گویههای مقیاس تدوین شد. تعداد 1425دانشآموز به روش خوشهای – کومهای انتخاب شدند. روایی به شیوههای محتوایی و از نوع داوری تخصصی، تحلیل عاملی و روایی ملاکی و پایایی به شیوههای بازآزمایی و همسانی درونی آلفای کرونباخ محاسبه شد. تحلیل سوالات از طریق همبستگی با نمرات مقیاس و تاثیر حذف سوال بر شاخصه های واریانس و پایایی تعیین شد. یافتهها: همبستگی نمره کل آزمون با آزمون گرایش به تفکر انتقادی 45/0 به دست آمد. تحلیل عاملی چهار مولفه کنجکاوی، پشتکار، مدیریت اعمال تکانشی و توانایی انجام کارگروهی را تائید نمود. پایایی آزمون از طریق بازآزمایی با فاصله 15 روز برابر با 80/0 و از طریق همسانی درونی آلفای کرونباخ برابر با 81/0 مشاهده شد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به میزان پایایی و روایی بهدست آمده، مقیاس روحیهپژوهشی میتواند مورد استفاده محققان قرار گیرد.
The development and foster of Research spirit is one of the formal education system goals that will bring change and innovation for students. The purpose of study was construction a tool for measuring student's Research spirit .The method of study was Descriptive (Survey- testing). For the first stage of study، dimensions of research spirit were identified by review of theoretical foundations of research spirit and developed items for pilot study. A sample of the 1425 girl students were selected by probability and non-probability Sampling (cluster-convenience sampling). The validity of questionnaire was studied by Content validity، professional judgment، Factor analysis and criterion validity and the reliability of questionnaire was calculated by test-re-test and internal consistency of Cronbach's alpha. Analysis of questions was determined by the correlation with scores of the scale and impact of the removal of questions on variance and reliability. Correlation of Convergent validity of the scale with Critical thinking orientation scale was 0/45 (sig ≤ 0.001). The result of factor analysis showed fourth factors: Perseverance، impulsive practice management، curious and the ability to perform team working. The reliability of scale by using test-retest after 15 days was 0.80 and the internal consistency with Cronbach's alpha was 0.81. Therefore، according to results of reliability and validity، the scale of Research spirit can be used by researchers as appropriate test.
خلاصه ماشینی:
تربیت انسان هایی پژوهنده و صرف بودجه برای پژوهش های تحقیقاتی، یکی از عوامل اساسی موفقیت انسانی و اصلاحات است و تمام مقاطع آموزشی نیازمند فراگیرانی با روحیه ی پژوهشگری بالا هستند که این تمایل از طریق مواجه با دانش ایجاد میشود (مارکس ، بلومنفلد، کراجکیک ، فیشم اند و سولوای ٧، ٢٠٠٤).
درحالیکـه متخصصـان آمـوزش وپرورش ازجملـه کنـو، آنچوری و واچیرا٥ (به نقل از گـاردنر، ٢٠٠٨)، اسـاس و پیکربنـدی آمـوزش را بـر سـطوح بالای فرایندهای شناختی از قبیل تفکر انتقادی، حل مسئله خـلاق ، کنجکـاوی و سـازگاری دانسته و بر آن تأکید میورزند، بررسی های صورت گرفته حکایت از عـدم وجـود ابـزاری معتبر برای سنجش روحیه پژوهشی دارد که ضمن دارا بودن روایی و پایایی مناسـب ، بـرای سنجش این ویژگی در دانش آموزان مقطع متوسطه مناسب باشد.
remaining open to continuous learning دوبو نیز به عنوان یکی از پیشگامان حوزه آموزش کاوشگران ، مهارت های علمی در رفتار کاوشگرانه را شامل مشاهده گری، پرسشگری، برنامه ریزی، پیش بینی، آزمون ، نتیجه - گیری و فرضیه سازی بیان نموده است (دوبو، ١٣٨٣).
یافته های تحقیق آنان نشان میدهند دانش آموزان طی یادگیریهای مدرسه ای، برنامه های درسی پنهانی را نیز فرامیگیرند که در جهت مخالف مؤلفه های روحیه علمی قرار دارند که ازجمله آن ها به ایجاد و تقویت روحیه ی تقلید و اطاعت در برابر نوآوری، کنجکاوی و خلاقیت ؛ ایجاد و تقویت روحیه انفعال و ترس به جای پرسش گری و نقادی، ایجاد رقابت منفی برای نمره به جای مشارکت و کار گروهی اشاره داشته اند.