چکیده:
ساختار کلاس تأثیر زیادی در فرآیند یادگیری دارد. جو آموزشی خلاق به عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر انگیزش درونی، از مهمترین عوامل مؤثر در کیفیت یادگیری است. هدف از این پژوهش بررسی رابطه جو آموزشی خلاق با راهبردهای یادگیری خود تنظیم، با واسطهگری انگیزه درونی یادگیری است. 300 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تهران به صورت نمونهگیری در دسترس از دانشکدههای روانشناسی، علوم اجتماعی و دانشکده اقتصاد برای پاسخ دادن به سؤالات پرسشنامههای جو آموزشی خلاق آکوآل، راهبردهای یادگیری خود انگیخته MSLQ و انگیزه یادگیری AMS، انتخاب شدند. نتایج به روش الگویابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که متغیر برونزای جو آموزشی خلاق، رابطه معناداری با راهبردهای یادگیری خود تنظیم دارد و رابطه بین جو آموزشی خلاق با یادگیری خود تنظیم از طریق انگیزه درونی یادگیری میانجیگری میشود. در مجموع یافتهها نشان میدهد که جو آموزشی خلاق مستقیما و با واسطهگری انگیزه یادگیری بر استفاده از راهبردهای یادگیری خود تنظیم تأثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
الگوي ساختاري جو آموزشي خلاق ، انگيزه يادگيري و راهبردهاي يادگيري خود تنظيم در دانشجويان دختر دانشگاه تهران Structural Modeling on the relationship between creative education atmosphere, intrinsic motivation and self-regulation strategies in female students of the University of Tehran افضل السادات حسيني * Afzal Sadat Hosseini فرناز مهديپور مارالاني ** Farnaz mehdipour Maralani چکيده Abstract ساختار کلاس تأثير زيادي در فرآيند يادگيري دارد.
motivation was studieduniversity of Tehran, from faculties of psychology, دسترس از دانشکده هاي روانشناسي، علوم اجتماعي و دانشکده social science and economy, were selected based onاقتصاد براي پاسخ دادن به سؤالات پرسشنامه هاي جو آموزشي convenience sampling method to respond to thequestionnaires of actual creative education atmosphere, خلاق آکوآل ، راهبردهاي يادگيري خود انگيخته MSLQ و spontaneous learning strategies MSLQ and intrinsicmotivation AMS.
Consequently, results indicate that the creative education atmosphere واژه هاي کليدي: جو آموزشي خلاق ، انگيزه دروني يادگيري، راهبردهاي يادگيري خود تنظيم ، الگويابي معادلات ساختاري influences the use of self-regulated learning strategies directly and through mediation of learning motivation.
جامعه آماري پژوهش حاضر، دانشجويان دختر دانشگاه تهران بودند که ٣٠٠ نفر از دانشجويان دختر دانشگاه تهران به صورت نمونه گيري در دسترس از دانشکده هاي روانشناسي، علوم اجتماعي و دانشکده اقتصاد براي پاسخ دادن به سؤالات پرسشنامه هاي جو آموزشي خلاق آکوآل ، راهبردهاي يادگيري خود انگيخته MSLQ و انگيزه يادگيري AMS، انتخاب شدند و پس از کنار گذاشتن پرسشنامه هاي ناقص ، ٢٤٧ نفر براي تحليل به روش مدل معادلات ساختاري مورد بررسي قرار گرفتند.
علاوه بر اين ، با توجه به اينکه از مهم ترين مؤلفه هاي جو آموزشي خلاق انتخاب آزاد است ، با حمايت از استقلال دانش آموزان ميتوان نقش مهمي در افزايش انگيزه دروني و استفاده از راهبردهاي يادگيري خود تنظيم ايفا کرد.