چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ثبات درونی و روایی عاملی مقیاس اعتماد کارکنان (OTS) طراحی شده توسط هوی و شان- موران (2003) انجام شد. در این پژوهش، 255 معلم از مدارس ابتدایی شهر بجستان با روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. ثبات درونی مقیاس اعتماد کارکنان به کمک آلفای کرونباخ و ساختار عاملی آن با تحلیل عاملی به روش عامل مشترک و نیز تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد. یافتهها نشان داد آلفای کرونباخ کل مقیاس، 96/ 0 است و خرده مقیاسها نیز از آلفای بالایی برخوردار هستند. همچنین تحلیل عاملی به روش عامل مشترک با چرخش پروماکس، سه عامل مشابه با عوامل مطرح شده توسط سازندگان مقیاس در پژوهش اولیهشان را نمایان ساخت که مجموعا 04/71 درصد واریانس دادهها را تبیین میکرد. تحلیل عاملی تاییدی مقیاس نیز نشان دهندهی برازش خوب ساختار سه عاملی مطرح شده با دادهها بود. نتایج پژوهش حاضر گویای آن است که مقیاس اعتماد کارکنان، ابزاری پایا و معتبر جهت اندازهگیری اعتماد آموزشگاهی معلمان ایرانی است.
خلاصه ماشینی:
ارزيابي روايي و پايايي مقياس اطمينان کارکنان (OTS) در مدارس ابتدايي Omnibus T-Scale (OTS): The evaluation of validity and reliability of staff in primary schools حسن علي ويسکرمي * Hassan Ali Veiskarami عزت اله قدم پور * Ezzatollah Ghadampour محمدرضا متقينيا ** Mohammad Reza Mottaghinia چکيده Abstract پژوهش حاضر با هدف بررسي ثبات دروني و روايي عاملي مقياس The current study was carried out to investigateاعتماد کارکنان (OTS) طراحي شده توسط هوي و شان – موران internal consistency and factor validity ofOmnibus Trust Scale (OTS) developed by Hoy (٢٠٠٣) انجام شد.
هوي، گيج و تارتر (٢٠٠٦) با اجراي مقياس اعتماد کارکنان در بين معلمان ٤٣ مدرسه ي راهنمايي ايالت اُهايوي امريکا، آلفاي کرانباخ خرده مقياس هاي اعتماد به مدير، اعتماد به همکاران و اعتماد به بهره بران (دانش آموزان و اولياء) را به ترتيب ٠/٩٨، ٠/٩٧ و ٠/٩٨ مطرح نموده اند.
در پژوهش هوي و همکاران (٢٠٠٦) اجراي مقياس اعتماد کارکنان بر روي معلمان مدارس راهنمايي ايالت اُهايوي امريکا و استفاده از تحليل عاملي به روش مؤلفه هاي اصلي نشان داد مقياس مذکور از سه خرده مقياس تشکيل يافته است که ٨٥/٦٦ درصد واريانس داده ها را تبيين ميکند.
0/76 0/58 0/69 مطابق با جدول ٣، ماتريس مؤلفه هاي چرخش يافته با روش عامل مشترک به شيوة پروماکس نشان ميدهد مقياس از سه عامل تشکيل شده است که اين عوامل با سه مؤلفۀ مطرح شده توسط هوي و شان - موران (٢٠٠٣) يعني مؤلفه هاي اعتماد به مدير، اعتماد به بهره بران (دانش آموزان و اولياء) و اعتماد به همکاران ، معادل هستند.