چکیده:
هدفمطالعه حاضر بررسی رابطه ادراک از محیطیادگیری کلاس و هیجان تحصیلی با پیشرفت ریاضی در دو سطح دانشآموز و کلاس است. این رابطه در میان 600 دانش آموز پایه ششماز 20 کلاس بررسی شد. دانش آموزان به پرسشنامههای ادراک از ساختار کلاس فرانزل،پکران و گوتز (2007) و هیجان پیشرفت پکران، گوتز و فرانزل (2005) پاسخ دادند.نتایج تحلیل چند سطحی نشان دهنده رابطه منفی و معنادار هیجان تحصیلی اضطراب، ورابطه مثبت و معنادار لذت با عملکرد ریاضی در سطح دانشآموز و همچنین رابطهمعنادار ابعاد ادراک از محیط یادگیری کلاس یعنی کیفیت آموزش ریاضیات، اعتماد بههمسالان، تنبیه معلم و رقابت با عملکرد ریاضی در سطح مدرسه است. در مدل کامل 29 درصدو 71 درصد از واریانس عملکرد ریاضی به ترتیب بر اساس متغیرهای سطح اول و دوم پژوهشتبیین شده است. نتایج همچنین نشان داد که مدل دو سطحی بر خلاف مدل معمولی و یکسطحی، دانش بیشتری در ارتباط با رابطه بین متغیرها ارائه میدهد.
خلاصه ماشینی:
ادراک از محيط يادگيري کلاس و هيجان تحصيلي: تحليل چند سطحي کلاس رياضي Perception of classroom learning environment and academic emotion: A multi- level analysis of mathematics sessions زهرا نقش * Zahra Naghsh زهرا رمضاني خمسي ** Zahra Ramezani khamsi چکيده Abstract هدف مطالعه حاضر بررسي رابطه ادراک از محيط يادگيري The purpose of this study was to investigateکلاس و هيجان تحصيلي با پيشرفت رياضي در دو سطح the relationship between perception ofدانش آموز و کلاس است .
(٢٠٠٥) Pekrun, Goetz, Frenzelمثبت و معنادار لذت با عملکرد رياضي در سطح دانش آموز analysis found a significant and negativeو همچنين رابطه معنادار ابعاد ادراک از محيط يادگيري association of educational Anxiety andpositive and significant association of کلاس يعني کيفيت آموزش رياضيات ، اعتماد به همسالان ، enjoyment with mathematics performance atتنبيه معلم و رقابت با عملکرد رياضي در سطح مدرسه the student level and also significantassociation of perception dimensions from است .
در اين پژوهش ، با توجه به پژوهش هاي ذکر شده در بالا و مبتني بر تئوري شناختي-اجتماعي، ارزش -کنترل پکرون در مورد هيجانات تحصيلي به بررسي رابطه ادراک از محيط کلاس درس و تجارب هيجاني با عملکرد رياضي دانش آموزان پرداخته شده است .
مدل هاي بعدي براي تبيين واريانس در عملکرد رياضي با متغير پيش بين اضطراب و لذت در سطح دانش آموز و ادراک از محيط کلاس در سطح کلاس اجرا شدند.
از نتايج ديگر اين پژوهش رابطه معنادار ابعاد ادراک از محيط يادگيري کلاس با عملکرد رياضي دانش آموزان است .