چکیده:
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی بسته آموزشی گوش دادن احترام آمیز بر ارتقای بهزیستی روان شناختی کودکان 5 و6 ساله صورت گرفت. به این منظور 42 زوج مادر و کودک به صورت در دسترس از یک مرکز پیش دبستانی در تهران انتخاب شدند و پس از اطمینان از نبود اختلالات روانی و رفتاری برای هیج یک از آنها (با استفاده از پرسشنامه سیاهه رفتاری کودکان و آزمون سیاهه اختلالات روانی برای مادران) به صورت تصادفی به دوگروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. کودکان هر دو گروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری پرسشنامه بهزیستی روان شناختی کودکان را پاسخ گفتند و به مادران گروه آزمایش بسته آموزشی گوش دادن احترام آمیز ارائه شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس چند متغیره-مختلط (درون گروهی و بین گروهی) استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که نمرات بهزیستی روان شناختی گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون تفاوت چندانی ندارد، اما پس از مداخله نمرات گروه آزمایش در پس آزمون به طور معناداری افزایش یافته و در پیگیری دوماهه نیز همچنان بالا بوده است. نتایج حاصل با استفاده از مبانی موجود در ادبیات مورد بحث قرار گرفته و پیشنهادات لازم برای مطالعات بعدی ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
آن ها در پژوهش خود اثربخشی برنامه های آموزش گروهی والدین برای والدین کودکان ٢ تا ٨ ساله را بررسی کرده و نتیجه گرفتند که اجرای این برنامه ها موجب ارتقای بهزیستی روان شناختی هم والدین و هم کودکان میشود و اثرات آن در پیگیری شش ماهه نیز هنوز پایدار بود.
خلاصه محتوای جلسات آموزشی جلسات رئوس مطالب هر جلسه جلسه اول معارفه و آشنایی، آشنایی با مفهوم و ماهیت گوش دادن و اهمیت آن جلسه دوم آشنایی با گوش دادن پویا، اجزای آن ، اشتباهات رایج در مورد گوش دادن پویا مهارت زبان بدن و علایم غیرکلامی، شناسایی این علایم در کودک، به کار گیری زبان بدن جلسه سوم مناسب جلسه مفهوم و مصادیق احترام به کودک، تفاوت آن با لوس کردن ، شرایط دادن حق انتخاب به کودک چهارم جلسه پنجم مفهوم پذیرش و اهمیت آن ، راه های نشان دادن پذیرش در رابطه با کودک جلسه ششم بیان نمونه هایی از به کار گیری مهارت های جلسات قبل در ارتباط ، روش های شروع مکالمه یافته های پژوهش در جدول ٢ آمار توصیفی مربوط به میانگین و انحراف معیار نمرات ابعاد بهزیستی روان شناختی کودک به تفکیک برای گروه آزمایش و کنترل در سه مرحله سنجش (پیش آزمون ، پس آزمون ، پیگیری) نشان داده شده است .
در جدول ٤ نتیجه آزمون های یک متغیره برای بررسی اثربخشی بسته آموزشی در نمرات تک تک ابعاد بهزیستی روان شناختی کودک نشان داده شده است .