چکیده:
با گسترش اسلام در قرون اولیه اسلامی، سایر مناطق مسلمان شده براساس نوع معماری منطقه خود و ویژگیهای جغرافیایی آن، اقدام به احداث مساجد کردند. بلوچستان ایران نیز یکی از نخستین سرزمینهایی بوده است که در اوایل قرون اسلامی، اسلام در آن گسترش یافت و مردم آن به تبع عوامل جغرافیایی، فرهنگی و مصالح ساختمانی در منطقه، مساجد خود را بنا کردند. این مساجد دارای ویژگیهای متنوعی نسبت به سایر مناطق ایران هستند و در این پژوهش، این خصوصیات در دوره تاریخی سیصدساله اخیر، مورد شناخت و بررسی قرار میگیرد (از دوره قاجاریه تا معاصر)، این دوره تاریخی باتوجه به نمونه های قابل بررسی و مشاهده انتخاب شده است. بدین سان برای تبیین ویژگی ها تمایزی ذکر شده که حاوی نکات ارزشمندی از زمینه های شکل گیری معماری است. هدف از پژوهش، شناسایی ساختار شکلی فضایی مساجد بلوچستان و معرفی گونه های برآمده از این تحلیل شکلی فضایی است. برای این منظور، از روش تحقیق توصیفی تحلیلی بهره گرفته شده است و جمعآوری اطلاعات ازطریق مطالعات کتابخانهای و برداشت و بازبینی مساجد بلوچستان میباشد. در این پژوهش، ابتدا مساجد برحسب موقعیت مکانی به سه دسته مساجد عشایری، روستایی و شهری تقسیم شده و سپس برحسب معیار شکلی فضایی گونه شناسی صورت گرفته است. تفاوت گونه ها در نحوه شکل گیری و ارتباط فضای باز، بسته و نیمه باز در الگوی فضایی مسجد است. یافته های گونه شناسانه حاکی از سه گونه صحن ـ شبستان، گونه صحن ـ رواق ـ شبستان و گونه دوشبستانی است. بیشترین تنوع گونه در دسته مساجد روستایی واقع شده است. مساجد شهری علیرغم تزیینات بیشتر و مصالح جدید در ساخت آن ها و مساحت زیاد، همچنان از ساختار کالبدی فضایی مساجد روستایی تبعیت میکنند. همچنین بررسی ها نشان می دهد گونه صحن ـ رواق ـ شبستان در حال حاضر، پرکاربردترین الگوی ساخت مساجد است و گونه دوشبستانی رو به فراموشی گذاشته است. گونه صحن ـ شبستانی همچنان الگوی مساجد ساده و کوچک در نقاط کم تراکم جمعیتی است.
After the spread of Islam in its early centuries، Muslims of other regions built mosques according to their vernacular architecture and geographical attributes. Baluchestan of Iran was one of the regions where Islam flourished during the early Islamic centuries، and the locals built their mosques according to their region’s geography، culture، and materials. These mosques have different characteristics in comparison with mosques of other Iranian regions، and these features are analyzed in this paper in surviving examples of the last 300 years (from the Qajar period to the present). Thus، the distinctive features that reveal valuable information regarding the formation of architecture are studied. The aim of this study is to identify the formal/spatial structure of the mosques of Baluchestan، and to formulate a typology. The research method is descriptive analytical، and data was gathered through library study and field surveying of mosques. At first، the mosques are classified into three groups: nomadic، rural، and urban، and then، they are categorized based on their spatial/formal attributes. The difference in types regards the relationship of open space، semi-open space، and masses in the spatial model of mosques. The typological study shows that the mosques of Baluchestan have three types which are: the courtyard-shabestan، courtyard-arcade-shabestan، and the double-shabestan type. Furthermore، urban mosques follow the physical/spatial model of the rural types despite more detail، newer materials، and larger areas. Findings also show that the model of courtyard-arcade-shabestan is currently the most widely used and that the construction of double-shabestan mosques is dying out. The courtyard-shabestan type is still the model of simple mosques in low population areas.