چکیده:
هدف از مطالعه حاضر، تعیین رابطه بین کیفیت زندگی و مشارکت اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز میباشدکه با استفاده از روش پیمایش مقطعی انجام پذیرفت. جامعهآماری تحقیق حاضر را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به تعداد 31447 نفر تشکیل میدادند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 323 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین گردید و به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این تحقیق پرسشنامههای استاندارد بودند که اعتبار و پایایی آنها مکررا مورد تایید قرار گرفتهاند، در این مطالعه، جامعه مورد نظر از طریق پیشآزمون و اعتبار صوری مورد آزمون قرار گرفت و تایید شد. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیهها رابطه معنادار و مثبت بین کیفیت زندگی با میزان مشارکت اجتماعی به دست آمد. همچنین تفاوت معناداری بین میانگین مشارکت اجتماعی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی با دانشجویان سایر دانشکدهها به دست آمد.
The aim of this study was to determine the relationship between quality of life and social participation of students of Islamic Azad University of Tabriz that Used cross-sectional survey method. The population of this study is all students of Islamic Azad University of Tabriz (31447) and using stratified sampling a sample of 323 students were selected as the sample size. In this study, standard questionnaires were used which their validity and reliability have been confirmed repeatedly. In this study, the target population has been tested through pre-test and validity. The results show that, there is a positive and significant relationship between quality of life and social participation. Also, there is a meaningful difference between the average participation of medical students with other faculties’ students.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به آن چه گفته شد، این سوال مطرح میشود که دانشجویان به عنوان قشر گستردهای از جمعیت فعال کشور از چه میزان کیفیت زندگی و مشارکت اجتماعی برخوردارند و آیا بین کیفیت زندگی دانشجویان و میزان مشارکت اجتماعی آنان رابطه وجود دارد؟ از دیدگاه فرانسیس فورنیه حاشیهنشینی اقتصادی منجر به حاشیهای شدن مدنی و سیاسی میشود.
جدول شماره (2): ضریب پیرسون و سطح معناداری رابطه کیفیت زندگی و مشارکت اجتماعی متغیر کیفیت زندگی مشارکت اجتماعی ضریب همبستگی 249/0 سطـح معنـاداری 000/0 تعداد پاسخگویان 323 جهت آزمون تفاوت میانگین مشارکت اجتماعی بین دانشجویان با توجه به پایگاه اقتصادی- اجتماعی آنان، از آزمون تحلیل واریانس یا F استفاده شده است.
جدول شماره (3): آزمون تحلیل واریانس به تفکیک پایگاه اقتصادی- اجتماعی دانشجویان متغیر منبع تغییرات مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات مقدار F سطح معناداری پایگاه اقتصادی- اجتماعی بین گروهها 780/9912 32 774/309 736/0 851/0 درون گروهها 752/122015 290 744/420 کل 531/131928 322 جهت آزمون معناداری تفاوت میانگین مشارکت اجتماعی به تفکیک وضعیت تاهل از آزمون T استفاده شده است.
مشارکت را به لحاظ موضوعی، به مشارکت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تقسیمبندی میکنند که به دلیل محوریت متغیرهای اجتماعی در این مطالعه، بعد اجتماعی مشارکت بررسی گردید و با توجه به این که مشارکت اجتماعی و کیفیت زندگی به عنوان دو شاخص از اصلیترین شاخصهای توسعه اجتماعی محسوب میشوند که در عین این که در رابطه متقابل با هم هستند، به نظر میرسد کیفیت زندگی تاثیر بیشتری بر مشارکت اجتماعی دارد و کیفیت زندگی بهتر باعث گستردهتر شدن شبکه روابط اجتماعی و سرمایه اجتماعی و همچنین سلامت اجتماعی شده و در نهایت به گسترش میزان مشارکت اجتماعی منجر میگردد."