چکیده:
هدف : پژوهش حاضر در نظر دارد تا به بررسی رابطه بین ابعاد مختلـف هـوش فرهنگـی بـا عملکـرد شغلی کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی استان خوزستان بپردازد. روش : پژوهش حاضر با روش پیمایشی انجام شده اسـت و از روش همبسـتگی آمـاری بـرای تحلیـل نتایج استفاده گردیده است . جامعه آماری شامل کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی استان خوزستان (جمعا٢٣٠ نفـر) بـود کـه از ایـن تعـداد، بـر اسـاس جـدول کرجسـی -مورگـان یـک نمونـه ١٤٥ نفـری بـه روش نمونـه گیـری تصـادفی طبقـه ای انتخـاب شـد. بـرای سـنجش هـوش فرهنگـی و عملکـرد شـغلی بـه ترتیـب پرسشنامه های ون داین وانگ (٢٠٠٤)و فرج پهلوو همکاران (١٣٩١) مورد استفاده قـرار گرفـت . بـه منظـور آزمون فرضیه های پژوهش ازروش رگرسیون چندگانه و همچنین ضرایب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین هوش فرهنگی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانـه هـای عمومی اسـتان خوزسـتان رابطـه ای مثبـت و معنـی دار برقـرار اسـت . همچنـین از بـین ابعـاد هـوش فرهنگـی (شناختی ، فراشناختی ، انگیزشـی و رفتـاری )،ابعـاد شـناختی ، فراشـناختی و انگیزشـی آن بـا عملکـرد شـغلی کتابداران رابطه مثبت و معنی داری داشت . اصالت /ارزش :نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه بیشتر به هوش فرهنگی و بهبـود آن در کتابـداران تاکید می نماید. هوش فرهنگی تاثیر مستقیمی بر کیفیت عملکرد کتابداران داردو عملکرد ارتبـاطی ، جمعـی ،و برون سازمانی آنان را برای جذب بیشتر مخاطبان به کتابخانه و خدمات دهی بهتر تقویت می کند.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به پـژوهش هـای مـذکور کـه مهـر تأییـدی بـر تـأثیر مثبـت هـوش فرهنگـی بـر عملکـرد شـغلی کارکنـان در محـیط هـای چندفرهنگی است و نیز کمبود پژوهش هایی از این نوع در حوزة علم اطلاعـات و دانـش شناسـی ، پژوهش حاضر بر آن است تا رابطۀ «هوش فرهنگـی » و ابعـاد آن را بـا عملکـرد شـغلی کتابـداران کتابخانه های عمومی اسـتان خوزسـتان مـورد بررسـی قـرار دهـدو در نهایـت بـا توجـه بـه نتـایج حاصل ، راهکارهایی جهت ارتقاء عملکرد شغلی کتابداران ارائـه نمایـد.
تحقیق حاتمی (١٣٩١) نشان داد که قابلیت و توانایی کتابـداران بـرای سـازگاری با رفتارهای مناسب در برخورد بـا فرهنـگ هـای مختلـف یعنـی بعـد رفتـاری هـوش فرهنگـی ، بـا عملکرد شغلی آنان رابطۀ مثبـت و معنـی داری دارد در حـالی کـه در پـژوهش حاضـر ایـن رابطـه معنی دار نیست .
بـا توجـه بـه ایـن کـه جامعـۀ مـورد بررسـی در پژوهش حاتمی (١٣٩١) کتابداران کتابخانه های دانشگاهی بودند،می تـوان چنـین گفـت کـه ایـن کتابداران نیز همانند کتابداران کتابخانه های عمومی با قشر وسیعی از افراد با زمینـه هـای فرهنگـی گوناگون در تعامل هستندو هوش فرهنگی ، قابلیتی اثربخش بـرای بهبـود عملکـرد کتابـداران در هر یک از دو جامعۀ مورد بررسی است .
از ایـن رو می توان توصیه هایی در این زمینه به کتابداران و مدیران کتابخانه ها کـه مسـئول ادارة کتابخانـه هـاو کارکنان آنها هستند نمود، زیرا با توجه به رابطۀ این هـوش بـا عملکـرد شـغلی کتابـداران ، افـزایش توانایی آنها در درک مراجعانی با زمینه های فرهنگی متنوع می تواند بر افزایش عملکـرد کتابـداران و در نهایت بهبود عملکرد کتابخانه هاو تحقق اهداف آنها مـؤثر واقـع شـود.
Rezaiee-Kelidbari Relationship Between Cultural Intelligence and Job Performance of Operational Staff in Ports ( Case Study: Ports and Maritime Headquarters in ٢ Khuzestan Province-Iran."