چکیده:
در این مطالعه توانایی نوشتن بهعنوان معیار تسلط بر زبان در پایان دورة تحصیلات متوسطه و
آمادگی برای ورود به دانشگاه، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. هدف پژوهش،
ارزیابی سطح مهارت نوشتاری دانشآموختگان نظام متوسطه و ابزار پژوهش پرسشنامة
نظرسنجی و آزمون استانداردشده است. در آزمون مهارتسنجی نوشتن، که پایایی و روایی آن
تایید شد، 400 دانشآموخته از مدارس شهر تهران شرکت کردند. ویژگیهای موردنظر در
سنجش مهارت دانشآموختگان براساس اهداف آموزش و پرورش در راهنمای برنامة درسی و
کتابهای درسی تنظیم شده و مهارتهای املا، دستور کاربردی، خلاصهنویسی و توانایی نوشتن
انشای آزموندهندگان مورد بررسی قرار گرفته است. معیار نمره براساس روال معمول آموزش
و پرورش، 12 )از 20 ( منظور شده و پایینترین سطح دانشآموختگی، کسب کمینه نمرة معادل شصتدرصد نمرة کل، بوده است.
نتایج کلی تحقیق با توجه به هدفهای آموزشی مهارت نوشتن در برنامههای رسمی و
اسناد بالادستی، نشان میدهد که عموم دانشآموختگان مهارتهای نوشتاری لازم و معیار را
دریافت نکرده و به سطح تسلط و دانشآموختگی دست نیافتهاند. بهترین وضعیت در این
مربوط بوده است که حدود نیمی از دانشآموختگان قادر به کسب » املا « ارزیابی به مهارت
مربوط است که فقط » خلاصهنویسی « حداقل نمره در آن شدهاند. نامطلوبترین وضعیت نیز به
13 درصد آزموندهندگان نمرة متوسط در آن را کسب کردهاند
خلاصه ماشینی:
"براساس اهداف کلی مواد درسی برنامۀ زبان و ادبیات فارسی دورة متوسطه ، هردانش آموز باید طی سالهای تحصیلی با شیوه ها و قواعد درست نوشتن آشنا شده ، و در درست نویسی کلمات ، ترکیبات ، اصطلاحات هر پایه مهارت پیدا کرده باشد درحالیکه نتایج آزمون نشان میدهد که املای ٤٨% دانش آموختگان ضعیف و نمرة آنان زیر ١٢ است .
براساس اهداف کلی مواد درسی برنامۀ زبان و ادبیات فارسی دورة متوسطه ، هردانش آموز باید طی سالهای تحصیل به توانایی ساده نویسی و خلاصه نویسی، به کارگیری درست مهارتهای زبانی، درک و فهم متون زبانی و ادبی و توانایی درک صحیح شنیده ها دست یافته باشد؛ اما واقعیت این است که چنین نبوده است و حتی براساس نظر دبیران ، تمامی دانش آموختگان در بیان خلاصۀ آنچه شنیده یا خوانده اند، ضعیف هستند و هیچ یک قادر به کسب امتیاز بالای ١٢ نیستند."