چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر بازیهای بومی- محلی بر رشد مهارتهای حرکتی درشت کودکان کمتوان ذهنی تربیتپذیر بود. به همین منظور 30 کودک کمتوان ذهنی تربیتپذیر از مرکز سازمان بهزیستی شهرستان مریوان با میانگین سنی 12/1±8/12سال و ضریب هوشی 81/7±61/33 با روش نمونهگیری هدفمند مطالعه شدند. از همۀ کودکان پیشآزمون گرفته شد، سپس نمونهها بهصورت تصادفی به دو گروه تقسیم و بهعنوان گروه مداخله و کنترل در نظر گرفته شدند. در این پژوهش در بخشهای مربوط به مهارتهای حرکتی درشت از آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اوزرتسکی استفاده شد. بازیهای بومی- محلی توسط گروه آزمایش طی 32 جلسه تمرین، هر جلسه 50 تا 60 دقیقه و 4 روز در هفته تمرین شد. پس از 32 جلسه تمرین از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد. برای بررسی فرضیههای پژوهش از آزمونهای ناپارامتریک ویلکاکسون و یومن ویتنی (SPSS16) بهره گرفته شد. نتایج آزمونهای آماری تفاوت معناداری را در نمرههای پسآزمون مابین گروههای آزمایش و کنترل نشان داد (05/0P˂) . گروه مداخله نمرههای بیشتری کسب کرد. از نتایج بهدستآمده چنین برداشت میشود که برنامۀ تمرینی بهکاررفته در تحقیق حاضر برای بهبود مهارتهای حرکتی درشت در کودکان کمتوان ذهنی تربیتپذیر مناسب است.
خلاصه ماشینی:
از نتایز به دست آمده چیین برداشت می شود که برنام تمرییی به کاررمته در تحقیق حاضاربرای بهبود مهارت های حرکتی درشت در کودکا ک توا ههیی تربیت پذیر میاسب است.
بدو توجه به شرایط اجتماعی، تمام امراد در رشد حرکتی یک نوع تواهی را پ ت سر می گذارند، اما گاهی عوام مت ددی از جمله متائ ژنتیسی، عفونت، ضای ات ناشی از ضربه، کمبود اکتیژ و از طرف دیگر محرومیت حتی- هیجانی موجب می شود که در این مرایید م سلاتی ایجاد شود و در نتیجه مهارت های حرکتی درشت و ظریف، همچیین هماهیگی حرکتی جریا طبی ی خود را طی نسید و کودک به اهگوی کارامد حرکتی دست نیابد.
با توجه به اهمیت این بازی ها که از پیچیدگی ک و قوانین ساده ای ه برخوردارند، سؤاهی که در این زمییه ملرح می شود این است که آیا می توا با مراه کرد زمییه ای برای انجام این م اهیت ها و تجربیات حتی- حرکتی برای این دسته از کودکا زمیی رشد بهیجار آنها را مراه کرد؟ روش بررسی شرکت کییدگا در این پژوهش نیمه تجربی، 30 کودک با میانگین سیی 12/1±8/12سال و ضریب هوشی 81/7±61/33 بودند که از بین کودکا تحت پوشش سازما بهزیتتی شهرستا مریوا به شرح زیر انتخاب شدند: ابتدا مهرستی از کودکا دارای ملاک های مورد نظر از بین تمامی کودکا بر مبیای پروندۀ پزشسی آنها به میظور آگاهی از سلح هوشی شا )بر مبیای ارزیابی روا شیاس با تتت وکتلر و وایلید( و بیماری های زمییه ای تهیه شد.