چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مداخلۀ بهنگام بازیمحور بر رشد روانی- حرکتی کودکان 6-4 سالۀ دچار اختلال طیف اوتیسم انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بود و از طرح پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، از میان کودکان 6 - 4سالة شهر اصفهان در سال 1394، تعداد 30 نفر (15 دختر و 15 پسر) که ملاکهای ورود به پژوهش را دارا بودند، بهصورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمعآوری داده، رشد حرکتی گزل (1940) بود که توسط والدین کودکان در مرحلة پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل شد. سپس کودکان گروه آزمایش در 10 جلسة 90 دقیقهای و هفتهای یکبار در بازیها شرکت داده شدند.گروه کنترل این آموزش را دریافت نکردند؛ پیگیری پس از 30 روز صورت گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل آماری دادهها از روش تحلیل واریانس بینگروهی با اندازههای تکراری استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در رشد روانی- حرکتی معنادار بود. همچنین تفاوتهای درونگروهی و تعامل بین دو موقعیت و تغییر در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در متغیر رشد روانی- حرکتی معنادار بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مداخلات بهنگام بازیمحور بر رشد روانی- حرکتی کودکان با اختلال طیف اوتیسم تأثیر دارد و از این مداخلات میتوان برای کمک به افزایش و بهبود مهارتهای این کودکان استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
دانشيار گروه روان شناسي و آموزش كودكان با نيازهاي خاص، دانشكدة علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران چكيده اين پژوهش با هدف بررسي تأثير مداخلة بهنگام بازي محور بر رشد رواني- حركتي كودكان 6-4 سالة دچار اختلال طيف اوتيسم انجام گرفت.
براي مثال عابدي و همكاران (1394)، ملك پور، قمراني، دادمهر و رحيمزاده (1393)، سووا و ميولنبروك(2011) و فايفر و همكاران (2011) به اين نتيجه رسيدند كه مداخلات بهنگام روان شناختي، تأثير گسترده اي در يادگيري مهارت هاي اجتماعي و رشد رواني – حركتي كودكان مبتلا به اوتيسم ايجاد ميكند و اثر معناداري بر اختلال اوتيسم دارد (25، 23، 6 ، 4).
با توجه به اينكه دورة كودكي از مهمترين دوره هاي رشد در طول زندگي بشر است و جبران كمبودهاي ايجادشده در اين دوره در ساليان بعد دشوار يا حتي ناممكن است، اجراي اين پژوهش در زمينة اثربخشي مداخلة بهنگام بازي محور بر رشد اجتماعي و رواني- حركتي كودكان 6 -4 سال دچار اختلال طيف اوتيسم از اهميت و ضرورت ويژه اي برخوردار خواهد بود.
, تحريك حس بويايي كودك نوبت گيري , جلسة دهم پژوهشگر، تأثير مداخلات بهنگام بازيمحور را بر متغير وابسته يعني رشد رواني - حركتي كودكان 6-4 سال با اختلال طيف اوتيسم در گروه آزمايش در مقايسه با گروه كنترل بررسي كرد و بهمنظور بررسي تأثير متغير پيشآزمون و ديگر متغيرهاي جمعيتشناختي از آزمون تحليل و واريانس بين گروهي با اندازه هاي تكراري استفاده شد.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير مداخلة بهنگام بازي محور بر رشد رواني- حركتي كودكان 6-4 سالة دچار اختلال طيف اوتيسم انجام گرفت.