چکیده:
امروزه بسیاری از سازمان ها درگیر نگرانی های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی هستند و عملکردمسئولیت « تامین کنندگان را در این زمینه اندازه گیری می کنند؛ ازجمله این موارد، بررسی تاثیری است کهمی تواند بر انتخاب تامین کننده داشته باشد. هدف از این پژوهش، ارائه مدلی جهت انتخاب » اجتماعی شرکتتامین کنندگان مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت است. با مرور ادبیات پژوهش و اخذ نظر خبرگان، موضوعدر قالب 4 بعد )تعهدات سازمانی، شرایط کاری کارکنان، تعهد به جامعه و حقوق شهروندی، تعهدات اخلاقی،تعهدات زیست محیطی( و 84 شاخص مورد شناسایی قرار گرفت؛ سپس پرسشنامه ماتریسی ساخت یافته برایتعیین ارتباطات بینابینی این شاخص ها تدوین گردید. داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از مدل سازیتمرکز بر توسعه « ساختاری تفسیری، تحلیل و در 9 سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم شد که درنتیجه شاخصدر بالاترین سطح قرار گرفت. همچنین، قدرت نفوذ و میزان وابستگی این شاخص ها نسبت به هم در » پایدارماتریس قدرت نفوذ وابستگی، موردبررسی قرار گرفت. طبق یافته ها پرنفوذترین شاخص در ماتریس قدرت -است؛ لذا تحقق - » ارائه آموزش های مرتبط با مسئولیت اجتماعی به تامین کنندگان « نفوذ وابستگی، شاخص مسئولیت اجتماعی شرکت در انتخاب تامین کنندگان درگرو آموزش آن هاست و شرکت می باید با این نگرش،برنامه های درازمدت خود را بر مبنای آموزش مسئولیت اجتماعی به تامین کنندگان طراحی نماید.امروزه بسیاری از سازمانها درگیر نگرانیهای زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی هستند و عملکرد تامینکنندگان را در این زمینه اندازهگیری میکنند؛ ازجمله این موارد، بررسی تاثیری است که «مسئولیت اجتماعی شرکت» میتواند بر انتخاب تامینکننده داشته باشد. هدف از این پژوهش، ارائه مدلی جهت انتخاب تامینکنندگان مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت است. با مرور ادبیات پژوهش و اخذ نظر خبرگان، موضوع در قالب 5 بعد (تعهدات سازمانی، شرایط کاری کارکنان، تعهد به جامعه و حقوق شهروندی، تعهدات اخلاقی، تعهدات زیستمحیطی) و 17 شاخص مورد شناسایی قرار گرفت؛ سپس پرسشنامه ماتریسی ساختیافته برای تعیین ارتباطات بینابینی این شاخصها تدوین گردید. دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری، تحلیل و در 6 سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم شد که درنتیجه شاخص «تمرکز بر توسعه پایدار» در بالاترین سطح قرار گرفت. همچنین، قدرت نفوذ و میزان وابستگی این شاخصها نسبت به هم در ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی، موردبررسی قرار گرفت. طبق یافتهها پرنفوذترین شاخص در ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی، شاخص «ارائه آموزشهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی به تامینکنندگان» است؛ لذا تحقق مسئولیت اجتماعی شرکت در انتخاب تامینکنندگان درگرو آموزش آنهاست و شرکت میباید با این نگرش، برنامههای درازمدت خود را بر مبنای آموزش مسئولیت اجتماعی به تامینکنندگان طراحی نماید.
Nowadays many organizations involved in environmental، social and economic concerns and measure supplier performance on the fields; including the effect that "corporate social responsibility" could have on the suppliers’ selection. The aim of this study is determine of a model to selection of suppliers based on corporate social responsibility. By a review of research literature and obtaining the opinion of experts، the issues were identified in the 5 dimensions (organizational commitment، employee، commitment to society and citizenship، moral commitments، environmental commitments) and 17 indicators. Then the matrix structured questionnaire was developed to determine the intermediate relationship of these indicators. Questionnaire's obtained data analyses using ISM so it was traced 6 levels in an interactive network that indicator "focus on sustainable development" was at the highest level. Also، influence and dependence of the indicators relative to each other on the matrix influence-dependence was evaluated. The most influential indicator in the matrix influence-dependence is "Providing relevant training in CSR to the suppliers”; so the implementation of Corporate Social Responsibility in the selection of suppliers depends on their training and to be with this attitude، long-term plans would be design on the basis of social responsibility training specifically for suppliers .
خلاصه ماشینی:
- Ciliberti - Ciliberti - Martela -Ageron - Strand - Watrick & Cochran - Corporate Social Performance در سالهای اخیر افزایش قابلتوجهی در منافع مسئولیت اجتماعی برای بهره ذینفعان وجود داشته است.
با بررسی ادبیات موضوع ، ابعاد و شاخصهای انتخاب تامین کننده مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت با مشارکت خبرگان تعیین و روابط بینابینی شاخصهای مذکور در قالب یک مدل یکپارچه با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری ترسیم شده است (شکل 2).
سطحبندی شاخصهای انتخاب تأمینکننده مبتنی بر مسئولیت اجتماعی سازمان در شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان چگونه است؟ روششناسی پژوهش این پژوهش بر مبنای پارادایم اثباتگرایی 1 بوده و به دلیل اینکه بهقصد کاربرد نتایج یافتههایش برای حل مسئله خاص متداول در سازمان انجام میشود، ازلحاظ نوع و هدف پژوهش، کاربردی میباشد.
در این پژوهش، پژوهشگر پس از شناسایی عوامل مؤثر در انتخاب تأمینکنندگان مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت با بهرهگیری ازنظر خبرگان مربوطه، تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) برای سطحبندی و تفسیر روابط مفهومی شاخصهای مذکور در شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان بهکاربرده است.
در این پژوهش، تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری با سنجش روابط میان عوامل مؤثر در انتخاب تأمینکنندگان مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت بهصورت دوبهدو بهمنظور سطحبندی و تعیین روابط مفهومی مابین شاخصهای پژوهش بهکاررفته است.
با توجه به مدل بدست آمده و جایگاه قرارگیری شاخصها در ماتریس قدرت نفوذ – وابستگی، تحقق مسئولیتهای اجتماعی یک شرکت در انتخاب تأمینکننده، درگرو ارائه آموزشهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی به تأمینکنندگان و تمرکز بر توسعه پایدار به عنوان شاخصهای کلیدی میباشند زیرا بر کلیه شاخص های دیگر تاثیر داشته و بایستی به عنوان پرنفوذترین عوامل مورد توجه ویژه قرار گیرند.