چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مطالعهی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام گرفت. روششناسی پژوهش از نظر راهبرد اصلی: کمی؛ از نظر هدف: کاربردی؛ از نظر راهکار اجرایی: میدانی؛ از نظر تکنیک تحلیلی: توصیفی _ مقایسهای بود. جامعهی آماری این پژوهش را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران، علاّمه طباطبائی، شهید بهشتی و محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1393-1392 تشکیل میداد. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود و حجم نمونه با توجّه به مدل کرجسی _ مورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/ 0 = α قریب به 377 نفر در نظر گرفته شد که 308 پرسشنامه قابل تحلیل بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی قابلیتهای کارآفرینی بود. ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 88/ 0 بهدست آمد. نتایج نشان داد میانگین دانشجویان در مولفههای استقلال طلبی، کنترل درونی، توفیقطلبی و نمرهی کل قابلیت کارآفرینی بالاتر از حد متوسط جامعه و در ریسک پذیری و خلاقیت میانگین آنها پایینتر از حد معیار جامعه است. دانشجویان دختر و پسر تنها در مولفهی ریسکپذیری تفاوت معنیدار با هم دارند. همچنین بین قابلیتهای کارآفرینی دانشجویانی که تمایل به راه اندازی کار دارند و دانشجویانی که تمایل به راه اندازی کار ندارند در تعامل با جنسیت و بین قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان گروههای تحصیلی مختلف، تفاوت معنیدار وجود ندارد. علاوه براین دانشجویانی که در گذشته اقدام به راه اندازی کار کردهاند نسبت به سایرین ریسکپذیرترند و از خلاقیت بیشتری برخوردارند و دانشجویانی که عملکرد تحصیلی بهتری دارند در مقایسه با دیگر دانشجویان، به میزان بیشتری دارای مرکز کنترل درونیاند و قابلیتهای کارآفرینی بیشتری دارا میباشند.
خلاصه ماشینی:
علاوه براین دانشــجویانی که در گذشــته اقدام به راه اندازی کار کرده اند نسبت به سایرین ریسک پذیرترند و از خلاقیت بیشتری برخوردارند و دانشجویانی که عملکرد تحصیلی بهتری دارند در مقایسه با دیگر دانشجویان ، به میزان بیشتری دارای مرکز کنترل درونیاند و قابلیت های کارآفرینی بیشتری دارا میباشند .
جدول ٩: نتایج آزمون لون جهت سنجش برابری واریانس های خطای متغیر وابسته ( به تصویر صفحه رجوع شود ) طبق جدول ١٠، مشاهده میشود که تأثیر جداگانه ی متغیر جنسیت بر متغیر قابلیت کارآفرینی (٠٠١=(١٢٩٢)F، ٠٠٥>٠٩٢=ρ) معنیدار نیست ؛ یعنی به لحاظ آماری، میانگین نمره ی قابلیت کارآفرینی در بین دانشجویان دختر و پسر با هم تفاوت معنیدار ندارد.
هم چنین در تحقیق حاضــر مشــاهده گردید در مؤلفه های ریسک پذیری و خلاقیت میانگین دانشجویان پایین تر از حد معیار جامعه است که این یافته با نتیجه ی تحقیق رعدی افسوران (١٣٨٩) مبنی بر این که میانگین قابلیت ریسک پذیری دانشجویان بالاتر از حد معیار جامعه اســـت ، با نتیجه ی تحقیق غفاری و یونســـی (١٣٩٠) مبنی بر این که قابلیت خلاقیت بالاتر از حد میانگین اســت ، ناهمخوان اســت و با با نتیجه ی پژوهش مرادی، کوهســتانی و بهرام زاده (١٣٨٧) مبنی بر این که دانش آموزان متوســـطه از نظر قابلیت های بنیادین کارآفرینی در وضـعیت مطلوبی قرار ندارند و ویژگی خلاقیت و ریسـک پذیری افراد از حد متوسـط پایین تر اسـت ، با نتیجه ی مطالعه ی ســـعدی و ســـلیمانی (١٣٩١) مبنی بر این که قابلیت های کارآفرینی دانشـــجویان دانشکده ی کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا شامل تفکر انتقادی، خلاقیت ، انتقادپذیری، توانایی فعالیت در بازار، خیال پردازی و ریســک پذیری در حد ضــعیفی قرار دارد، همســو و همخوان اســت .
Entrepreneurial characteristics amongst university students some insights for entrepreneurship education and training in Turkey.
A Review of Entrepreneurship Research Published in the Hospitality and Tourism Management Journals.