چکیده:
زمینه: نظر به جایگاه والای ورزش در جامعه، و اینکه متولی جامعه ورزش، سازمان های ورزشی می باشند؛ انتظار می رود که مبحث اخلاق حرفه ای در این سازمان ها مورد تاکید باشد، لذا هدف از پژوهش ارائه الگوی توسعه اخلاق حرفه ای در سازمان های ورزشی بود.
روش: روش تحقیق به لحاظ نوع زمینه یابی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی کشور در رشته مدیریت ورزشی، مدیران وزارت ورزش و جوانان، و فدراسیون های ورزشی بود که تعداد 241 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی به عنوان نمونه گزینش گردیدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. جهت تجزیه و تحلیل داد ه های حاصل از جمع آوری پرسشنامه ها از آزمون تحلیل عاملی تاییدی در نرم افزار SPSS و همچنین تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم در نرم افزار لیزرل 80/ 8 استفاده شد.
یافته ها: الگوی نهایی، الگوی توسعه اخلاق حرفه ای در سازمان های ورزشی را در قالب 31 شاخص و 5 مولفه مدیریتی، فردی، مالی، اخلاقی، و آموزشی، مورد تایید قرار داد.
نتیجه گیری: بهره گیری از کارکنان متخصص و تحصیل کرده؛ برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی و بازآموزی در خصوص معیارهای اخلاق حرفه ای؛ ارتقاء ظرفیت اعتقادی کارکنان و مدیران؛ و کنترل و جهت دهی سرمایه های مالی سرگردان و هنگفت؛ از مهم ترین شاخص های توسعه اخلاق حرفه ای در سازمان های ورزشی معرفی گردیدند.
خلاصه ماشینی:
همچنین شاخص ارضای نیازهای مالی کارکنان به میزان معقول و در حد امکان؛ که توسط محققین دیگری نیز مورد تاکید قرار گرفته است (36)، میتواند مؤیدی بر نقش شاخص جلوگیری از نارضایتی شغلی (در مؤلفه مدیریتی) در توسعه اخلاق حرفهای سازمانهای ورزشی باشد، چرا که بخش مهمی از رضایت شغلی وابسته به منافع مالی است، که مدیران ورزشی در حد توان باید تمامی تلاش خود را برای مرتفع نمودن نیازهای مالی کارکنان خود به انجام برسانند.
اما یکی از مهمترین مؤلفههایی که در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفت مؤلفه فردی با 9 شاخص میباشد که تمامی آنها ریشه در ویژگیهای ذاتی یا اکتسابی کارکنان و مدیران دارند، که اگرچه بر اساس میزان همبستگی اولویت بندی شدهاند با این حال همگی دارای اهمیت و ضرورت خاصی در جهت توسعه اخلاق حرفهای در سازمانهای ورزشی میباشند.