چکیده:
زمینه: امروزه، با نگرش های جدیدی که نسبت به جنبه های اخلاقی و مشارکتی کارکنان در سازمان ها حاصل شده و نقشی که فضیلت سازمانی در تربیت احساسات و تعاملات مثبت در سازمان ها دارد، اهمیت روز افزون فضایل سازمانی آشکار شده است، این پژوهش در صدد است، رابطه بین هوش معنوی، هوش هیجانی، تعهد سازمانی با مزیت اخلاقی فضیلت سازمانی را بررسی کند.
روش: پژوهش حاضر توصیفی واز نوع همبستگی است، جامعه آماری این پژوهش، سرپرستان و مسئولین حوزه معاونت معدن و فرآوری مجتمع مس سرچشمه،250 نفر بودند. نمونه تحقیق 155 نفراز این افراد تعیین شد،که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها: پرسش نامه های هوش عاطفی، هوش معنوی، تعهد سازمانی و فضیلت سازمانی می باشند. برای تحلیل داد ه ها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: رابطه مثبت و معنی دار بین هوش معنوی، هوش هیجانی، تعهد سازمانی با مزیت اخلاقی فضیلت سازمانی مشخص شد، همچنین از طریق معادلات ساختاری رابطه مثبت و معنی دار هوش هیجانی با فضیلت سازمانی از طریق متغیر میانجی تعهد سازمانی مشخص و برازندگی مدل مربوطه تایید شد.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است، که هوش معنوی، هوش عاطفی، تعهد سازمانی عوامل پیش بینی کننده خوبی برای فضیلت سازمانی می باشند. توانمندی های هوش معنوی و هوش هیجانی سازمان را مسئولیت پذیرتر و بافضیلت تر می نمایند. سازمان باید زمینه لازم جهت آموزش و تقویت این متغیرها را فراهم نماید.
خلاصه ماشینی:
گروه برنامهریزی، تحقیق و توسعه، شرکت مس کرمان (تاریخ دریافت: 4/9/95، تاریخ پذیرش: 2/11/95) چکیده زمینه: امروزه، با نگرشهای جدیدی که نسبت به جنبههای اخلاقی و مشارکتی کارکنان در سازمانها حاصل شده و نقشی که فضیلت سازمانی در تربیت احساسات و تعاملات مثبت در سازمانها دارد، اهمیت روز افزون فضایل سازمانی آشکار شده است، این پژوهش در صدد است، رابطه بین هوش معنوی، هوش هیجانی، تعهد سازمانی با مزیت اخلاقی فضیلت سازمانی را بررسی کند.
جهت سنجش فضیلت سازمانی از پرسش نامه 15 گویه ای و استاندارد کمرون و همکاران براساس 5 مؤلفه: خوشبینی سازمانی8، اعتماد سازمانی9، شفقت سازمانی10، انسجام سازمانی 11و بخشش سازمانی12 استفاده شده است.
جهت سنجش هوش معنوی کارمندان از پرسش نامه12 گویهای، برگرفته از پرسشنامه خود ایفای کینگ، از ابعاد تفکر وجودی انتقادی13 و تولید معنای شخصی14، استفاده شد .
رابطه بین هوش معنوی با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معنیدار با ضریب همبستگی 256/0 و معنیداری 001/0 میباشد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) همچنین رابطه مثبت و معنیداری بین هوش هیجانی با فضیلت سازمانی از طریق متغیر میانجی تعهد سازمانی وجود دارد که مدل معادلات ساختاری مربوطه در نگارۀ شماره 1 آمده است .
t-value برای رابطه هوش هیجانی و تعهد سازمانی (24/0) میباشد که نشانگر معنیدار بودن ضریب مسیر05/1 و رابطه مثبت و معناداری بین این دومتغیر است.
-value برای رابطه تعهد سازمانی و فضیلت سازمانی (014/0) میباشد که نشانگر معنیدار بودن ضریب مسیر45/0 و رابطه مثبت و معناداری بین این دومتغیر است.