چکیده:
رقابت به عنوان یک محرک مهم نوآوری منجر به آزادی انتخاب و کاهش قیمتها میشود و به ارائه سریعتر فناوریهای درمانی جدید و کارآمد کمک میکند. در مقابل، رویههای ضد رقابتی اتخاذشده توسط بنگاههای اقتصادی بخش سلامت ممکن است سبب اخلال در رقابت از جمله کاهش دسترسی به داروها و خدمات پزشکی یا افزایش قیمت آنها شود. احیای مجدد حق اختراع، ادغام شرکتها، خرید کلی و یکجای محصولات ژنریک توسط دارنده اختراع اصلی و امتناع از اعطای مجوز اختراعات ضروری مرتبط با سلامت مثالهایی از رویههای ضد رقابتی هستند.
پرسش پژوهش حاضر این است که آیا حقوق رقابت میتواند عامل موثری در تنظیم رقابت و ارتقای دسترسی به داروها و فناوریهای پزشکی باشد؟ هدف مقاله حاضر بررسی نقش حقوق رقابت در بهبود سلامت جامعه از جمله دسترسی به داروها و بیان تاثیر منفی اعمال ضد رقابتی در افزایش قیمتها و کاهش دسترسی است.
فرضیه پژوهش این است که حقوق رقابت میتواند به عنوان عامل موثری در حوزه سلامت نقش مهمی در بهبود دسترسی به فناوریهای پزشکی و تشویق نوآوری در بخش دارویی داشته باشد.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که چون در قوانین ملی و مقررات بینالمللی از جمله موافقتنامه تریپس نقش حقوق رقابت در کنترل رفتارهای دارندگان حقوق مالکیت فکری به رسمیت شناخته شده است، باید اقدامات موثرتری در راستای افزایش رقابت و اقدامات اصلاحی برای جبران اعمال ضد رقابتی در رابطه با دسترسی به فناوریهای سلامت توسط مقامات دولتی و بخش خصوصی انجام شود.
اصلاح مقررات موجود، وضع قوانین مطلوب و مشتمل بر قواعد شفاف با در نظرگرفتن ویژگیهای بخش سلامت و ضمانت اجراهای مناسب، مانند صدور مجوز اجباری از جمله راهکارهایی است که برای جلوگیری از رویههای ضد رقابتی و حفظ رقابت در بازار سلامت پیشنهاد میشود.
خلاصه ماشینی:
"نتایج این پژوهش نشان می دهد که چون در قوانین ملی و مقررات بین المللی از جمله موافقت نامه تریپس نقش حقوق رقابت در کنترل رفتارهای دارندگان حقوق مالکیت فکری به رسمیت شناخته شده است ، باید اقدامات مؤثرتری در راستای افزایش رقابت و اقدامات اصلاحی برای جبران اعمال ضد رقابتی در رابطه با دسترسی به فناوریهای سلامت توسط مقامات دولتی و بخش خصوصی انجام شود.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سازمان تجارت جهانی و سازمان جهانی مالکیت فکری در خصوص سلامت عمومی و مالکیت فکری، راهبردهای ضد رقابتی متعددی راجع به حقوق مالکیت فکری در زمینه فناوریهای پزشکی ایجاد شده است که اغلب برای افزایش حمایت از حق ثبت اختراع برای تولیدکنندگان اصلی دارو و جلوگیری از ورود رقبای ژنریک به بازار طراحی شده اند و بر قیمت گذاری و دسترسی به دارو تأثیر می گذارد (٨).
ماده ٥-٩ این شیوه نامه به کمیسیون مذکور اختیار داده است که در صورت نقض مواد ٤٤ و ٤٥ قانون اجرا (به ترتیب راجع به توافقات ضد رقابتی و اعمال یک جانبه ضد رقابتی) توسط شرکت های تولید و توزیع کننده محصولات دارویی و بیولوژیک (که طبق ماده ١، مشمول شیوه نامه هستند)، موضوع را به منظور طرح شکایت در شورای رقابت سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران یا سازمان غذا و دارو اطلاع دهد.
org/article/indian-supreme- court-delivers-verdict-novartis-case."