چکیده:
هدف از پژوهش حاضرشناسایی تاثیرشیوه تدریس دانش آموزمحور بر شخصیت اجتماعی دانش آموزان دبیرستان در شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان می باشد. روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دبیرستانی شهرستان بندرلنگه ٢٠٠٠به تعداد نفر می باشند. حجم نمونه این پژوهش ٤٠ نفرمی باشد که ٢٠ نفر آن را گروه کنترل و٢٠ نفر هم گروه آزمایش تشکیل می دهند که از طریق نمونه گیری خوشه ای بدست آمده است . ابزار جمع ٠ می آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته عوامل موثر بر توانمندسازی منابع انسانی با ضریب پایایی ٨١ باشد. جهت بررسی رابطه بین متغیرهای فرضیه های ١ تا ٣ پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده که نتایج حاصل از فرضیه اول نشان می دهد که تفاوت معنیداری بین میانگین نمرات سازگاری عاطفی در گروه های آزمایش و کنترل وجود دارد. به طوری که سازگاری عاطفی در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل نشان داده شده است . به عبارت دیگر روش های تدریس دانش آموز محور بر سازگاری عاطفی دانش آموزان موثر است . همچنین در فرضیه دوQم از لحاظ آماری تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات سازگاری اجتماعی در گروه های آزمایش و کنترل وجود دارد . به طوریکه سازگاری اجتماعی در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل نشان داده شده است . . به عبارت دیگر روش های تدریس دانش آموزمحور بر سازگاری آموزشی دانش آموزان موثر است .
خلاصه ماشینی:
"بررسی ها نشان میدهد برای انتقال دانش و اطQلاعات ، روش سخنرانی کارایی بیشتری دارد امQا یادآوری و تفکQر سطح بالا و ایجاد نگرش بیشتر با فعQالیQت های گروهی امکان پذیر است ؛ بنابراین ، نظام های آموزشی با این مسئله مواجه اند که به کجا خواهند بروند و در آینده به چه نوع انسان های تربیت شده ای نیاز دارند (برونر٢٠١٤،٢).
جهت پاسخگویی به این فرضیه تحلیل کواریانس محاسبه شد که نتیجه حاصل از آن نشان می دهد که تفاوت معنیداری بین ٠ معنیداری است و متغیر پیش آزمون میانگین نمرات گروه آزمایش و گواه برای متغیر پاسخ سازگاری عاطفی در سطح ٠٥ ٠=p).
بنابراین این فرضیه تأیید سازگاری عاطفی تأثیر معنیداری بر روی متغیر پاسخ پس آزمون سازگاری عاطفی دارد (٠٠١ میگردد و روش های تدریس دانش آموزمحور، پس از کنترل متغیر پیش آزمون سازگاری عاطفی، موجب افزایش سازگاری عاطفی در دانش آموزان میگردد.
جهت پاسخگویی به این فرضیه تحلیل کواریانس محاسبه شد که نتیجه حاصل از آن نشان می دهد که از لحاظ آماری تفاوت ٠ معنیداری است و معنی داری بین میانگین نمرات گروه آزمایش و گواه برای متغیر پاسخ سازگاری اجتماعی در سطح ٠٥ p=0).
جهت پاسخگویی به این فرضیه تحلیل کواریانس محاسبه شد که نتیجه حاصل از آن نشان می دهد که از لحاظ آماری تفاوت ٠ معنیداری است و معنی داری بین میانگین نمرات گروه آزمایش و گواه برای متغیر پاسخ سازگاری آموزشی در سطح ٠٥ p=0)."