چکیده:
معرفتشناسی ذاتیِ شهید صدر;، پس از طرح مراحل دلیل استقرا و یقینآوری آن، به ترسیم نظام مبناگروی خود بر اساس آن پرداخته است. در باب گزاره نظری، درجه احتمالی با ملاک صدقِ «قناعت استنباطی» و درجه تصدیق یقینی در این گزارهها نیز با ملاک صدق «هماهنگی با سایر یقینها» مورد نقد است. در گزارههای بدیهی، با عبور از یقینیبودن وجدانیات به نحو پیشین و ناکارآمدی راه استقرا در آن، گزاره اولی و امکان اجرای دلیل استقرا در تلازم بین موضوع و محمول، مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه آن شد که محکی گزارههای اولی، اعم از گزارههای مقدر و خارجی- به شرط اثبات وجود موضوع در خارج- است و دلیل استقرا امکان اجرا بر محکی آن ندارد. در صورت اجرا نیز با ملاکی روانشناختی روبهروست. از طرفی هم ملاک صدق بدیهی اولی در نظر شهید صدر;، هماهنگی و عدم تناقض با سایر تصدیقات یقینی عنوان شده که انسجامگرایی را تداعی میکند. تبیین پایههای معرفتی (احتمالی و یقینی) در مبناگرایی معتدل شهید صدر; و نیز نقد آن، بر بینیازی دلیل استقرا به اصل علیت عقلی به نحو پیشین، نقطه عطف این نوشتار در ارزیابی دیدگاه صدری است.
واژگان کلیدی: مبناگروی معتدل، بدیهی، نظری، استقرا، پایههای معرفت، اصل عدم تناقض، انسجامگروی.
The Shahid Sadr's inherent epistemology، after designing the stages of the cause of its induction and its certainty، has drawn on his system of foundationalism based on it. In regard to the theoretical proposition، the degree of probability with the criterion of the truth of "deductive contentment" and the degree of affirmation of certainty in these propositions is also criticized by the criterion of truth "co-ordinating with other certainty." In self-evident propositions، by passing the certainty of conscientiousness and the ineffectiveness of the inductive path in it، the first proposition and the possibility of implementing the cause of induction in the relation between subject and predicate were examined and the result was that the test of the first propositions، including propositions of predestined and the foreign is -with condition the existence of the subject outside، and the reason of induction is that it is not performance on test is not possible.In case of execution، it is also a psychological criterion. On the other hand، the criterion of the truth of the first self-evident from the point of view Shahid Sadr ،is the coordination and non-contradiction with other certain affirmation that associate coherentism. The turning point of this article for evaluation of Sadri's view Includes on the explanation of the epistemic (probabilistic) bases in the moderate foundationalism of Shahid Sadr and its critique on no need for reason of induction to the principle of rational causality as before.