چکیده:
با رشد و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کارها و همچنین استفاده روز افزون از اینترنت جهت سهولت در انجام کارها، دولت ها نیز به ارائه خدمات به شهروندان به صورت الکترونیک روی آوردنده اند. جهت توسعه ارائه خدمات الکترونیک به صورت کارا و اثر بخش و افزایش کیفیت ارائه خدمات الکترونیک، ارزیابی سطح بلوغ خدمات دولتی الکترونیک گامی ضروری در تحقق این هدف می باشد. در پژوهش پیش رو مدل های گوناگونی از بلوغ دولت الکترونیک شرح داده شده است. سپس سطح بلوغ ارائه خدمات الکترونیک در چند سازمان دولتی با استفاده از مدل مفهومی پژوهش ارزیابی گردیده است. بر اساس ارزیابی صورت گرفته سازمان های بررسی شده در سطح دوم از بلوغ خدمات الکترونک قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
"در مرحله بسته سازمان از فناوری اطلاعات جهت ارائه خدمات بهتر استفاده به 9 Ronaghan 2 Affisco and Soliman 1 Rorissa et al 4 Asia Pacific 1 Karokola, Geoffrey; Yngström, Louise 8 Misra & Dhingra 7 Closed 8 Initial 9 Plannal عمل نمی آورد و حتی برای آینده ای نزدیک هم برنامه ای ندارد.
9 Clustering of common services 2 Fully integration and enterprise transaction 3 Deloitte 4 Ghasemzadeh / شکل ١- ارکان اساسی مؤثر بر تعیین استراتژی های ارائه خدمات الکترونیک ٤-١١-١ انواع سطوح خدمات مورد نظر در مدل مفهومی انواع خدمات به ٥ دسته کلی تقسیم می شود که می توان برای کلیه سازمان ها، نهاد ها، شرکت ها، قابل ارائه باشد.
جدول ٣- نتیجه ارزیابی درجه بلوغ خدمات الکترونیک مراحل بلوغ (تکامل الکترونیک ) سازمان امتیاز محدود 64,25 اولیه 73,75 برنامه ریزی شده 63 درک شده 60,92 نهادینه شده 58,92 سطح دو: اولیه - با توجه به اینکه بیتشرین امیتاز در ارزیابی به سطح دوم اختصاص یافته است ، می توان نتیجه گرفت که سازمان های مذکور در مرحله دوم از سطح بلوغ هستند، که در این مرحله تسهیم اطلاعات به صورت کامل تر از مرحله قبل مورد هدف قرار می گیرد.
نتایج این تحقیق نشان می دهد که سازمان های ارزیابی شده گرچه سازمان هایی هستند که بیشتر مورد توجه شهروندان قرار دارند، اما همچنان در مرحله دوم بلوغ قرار دارند و مراحل تکامل دولت الکترونیک را به صورت کامل طی ننموده اند."