چکیده:
مقا له حاضر به منظور بررسی تاثیر هنر در پرورش خلاقیت هنری دانش آموزان و توصیف مکان های آموزش به خصوص در مدارس که ممکن است منجر به خلاقیت شود تدوین یافته است . پس از ارائه مقدمه و مشکل موجود ارتباط علم و هنر رابطه خلاقیت با هنر، اهداف اصلی و تربیتی هنر، تعاریف نظری و عملیاتی و همچنین هنر از دیدگاه مختلف تحقیقات داخل کشور و رویکردهای آموزش و پرورش و. . . در پایان مقاله نتیجه گیری و پیشنهادات میباشد ارائه شده است . در این پژوهش از رهیافت توصیفی –تحلیلی و روش کتابخانه ای و اسنادی بهره مند شده ایم . جامعه اسلامی ما بیش از هر زمان دیگر به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارد. هر اندازه جهانی که در آن زندگی میکنیم پیچیده تر میشود نیاز به شناسایی و پرورش ذهن های خلاق و آفریننده نیز بیشتر و بیشتر میگردد. به همین دلیل مساله خلاقیت از مهم ترین مسایل آموزش و پرورش است . با توجه به این امر باید مدیران و معلمان مبتکر و خلاق و توانمند برای مدارس برگزید تا قادر باشند با اتخاذ تدابیر و شیوه های بایسته زمینه ای برای تجلی بروز استعدادها و خلاقیت های دانش آموزان فراهم آورند. امروزه شاهد رقابت های فشرده جوامع گوناگون برای دستیابی به جدیدترین فناوری و منابع قدرت هستیم . افراد تیز هوش خلاق و صاحبان اندیشه های نو به مثابه گرانبهاترین سرمایه ها از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار هستند. انسان برای خلق نشاط و پویایی در زندگی نیازمند نوآوری و ابتکار است . تا انگیزه ی تنوع طلبی خود را ارضاء و زمینه شکوفایی استعدادها و تواناییهای خویش را فراهم سازد. جامعه ی انسانی برای زنده ماندن و گریز از مرگ وایستایی به تحول و نوع آوری نیاز دارد و آموزش و پرورش به عنوان متولی تعلیم و تربیت فرزندان و آینده ساز ان جامعه از یک سو وظیفه ی فراهم آوردن زمینه ی رشد و پرورش خلاقیت و نوآوری و همچنین زمینه ساز توسعه همه جانبه کشور میباشد و از سوی دیگر برای پویایی خود نیازمند بهره مندی از خلاقیت و نوآوری مدیران معلمان و دانش آموزان میباشد.
خلاصه ماشینی:
"پس هنر زمینه ای است که جاذبه خاصی در انسان ها و به خصوص کودکان ایجاد میکند و به همین جهت وجود آن در مدارس ، برای آشنا سازی کودکان به انواع مختلف کارهای هنری و مهم تر از آن ایجاد دید و بینش هنری از جانب آنان ، ضروری است که به حق مورد توجه همه نظام های تربیتی دنیا و از جمله نظام تربیتی در کشور خودمان به عنوان یک زمینه و یا ماده درسی میباشد (بلیایوف ، ترجمه نازلی اصغر زاده ، ١٣٧٥، نشر دنیای نو).
سید عامری نیز طی پژوهشی که بر روی دانش آموزان دروره ابتدائی آذربایجان غربی انجام داده نشان میدهد بازیهای پرورشی در گروه تجربی منجر به رشد و توسعه خلاقیت آنان در تمامی مؤلفه های خلاقیت ، سیالی (روانی) ابتکار (اصالت ) و تخیل شده است پژوهشگر مینویسد این تحقیق همراه با دیگر فاکتور های مورد بررسی به خود همبستگی معنی داری بر روی روانی، انعطاف پذیری و قوه ابتکار اثر دارد.
نقش خانواده در رشد خلاقیت هنری کودکان : نخستین مهد تربیت هرکس آغوش گرم و پر جمعیت خانواده ی اوست شخصیت فرد در سال های اولیه کودکی در فضای عاطفی حاصل از ارتباط اعضای خانواده به ویژه پدر و مادر شکل میگیرد، خانواده میتواند فرزندان خود را با توجه دادن به زیبایی ها، با اخلاق و رفتار، گفتار کودکان را تشویق کنند و در خلق هر نوع زیبایی آن ها را یاری نمایند و خانواده می تواند ضمن ایجاد فضای محبت آمیز تجربه های مفید خود را به صورت خاطرات قصه در اختیار آن ها قرار دهد تا زمینه برای شکوفایی خلاقیت ای آنان باشد."