چکیده:
برنامه ی«تعالی مدیریت مدرسه»برنامه ایست که با تکیه بر سند تحول بنیادین و نگاهی تعالی بخش، مدرسه محور، مشارکت جو وکیفیت مدار استاندارهای موردهای مورد نیاز برای مدیریت مدارس را تبیین
مینماید. از ضرورتهای یک سازمان آموزشی داشتن یک برنامه یا الگو برای حرکت در جهت بهبود
کیفیت در مدیریت سازمان خود میباشد. مطالعات زیادی به منظور درک و شناخت عوامل موثر بر کیفیت
آموزشی در مدارس صوررت گرفته است اما در زمینه برنامه تعالی مدرسه و کیفیت بخشی آن مطالعات
بسیار اندک میباشد که انجام بررسیهای بیشتر در این زمینه میتواند زوایای بهتری ازآن را برهمگان
آشکار نماید. این مقاله با هدف معرفی برنامه تعالی مدیریت مدرسه به عنوان یک راهبرد و سیاستگذاری
مهم در حوزه مدیریت مدرسه صورت گرفته است. که با رویکرد توصیفی –تحلیلی به بررسی برنامه تعالی،
دیدگاههای مدیریتی، اهمیت سازمانهای آموزشی و سیاستگذاری های آموزشی و همچنین پیشینه های
تحقیقاتی موضوع پرداخته است. نتایج نشان میدهد که نگاه سیستمی به برنامه تعالی واستفاده از شیوه های نظامند سیاستگذاری آموزشی با تاکید بر بهبود مستمر شاخص های آموزشی می تواند در جهت تقویت و توسعه برنامه تعالی و اصلاح دیدگاه مدیران برای داشتن یک استاندارد قابل قبول گام برداشت.
خلاصه ماشینی:
(مسگرزاده و همکاران ، ١٣٩١) از آن جا که هر نهاد يا سازماني براي رشد و بهبود مستمر، به يک الگو نيازمند است ، آموزش و پرورش نيز به عنوان يک نهاد عظيم و اثر گذار در جامعه از اين مهم مستثني نيست و ضرورت اجراي برنامه اي که بتواند مسير تعالي مديريت را تعريف ، تسهيل ، تسريع و دست يافتني کند چند برابر ميشود.
در اکثر نظام هاي آموزشي چالش و مشکلات کيفيت بخشي در آموزش و پرورش با مطالعات و پژوهش هاي گسترده اي روبرو بوده و پژوهشگران در بررسي هاي بسياري در صدد رفع اين چالش ها، مسيرهاي متفاوتي را براي خانواده تعليم و تربيت تجويز کرده اند، که حاصل سالها کار تحقيقاتي بوده است ، بايد بيان کنيم که براي رسيدن به کيفيت لازم در حوزه تعليم و تربيت انساني مولفه هاي بسياري دخيل و اثر گذارند و هر چه به جلو تر حرکت کنيم بر اين پيچيدگي ها افزوده ، و خواستار کارهاي پژوهشي بيشتري نيز مي شويم ، در استان هرمزگان نيز، با چالش هاي زيادي در اين مسير روبرو هستيم و رقابت بين مدارس دولتي و غير دولتي براي رسيدن به کيفيت مورد خواست خانواده ها به عنوان مشتريان اصلي مدارس ،گوياي اين واقعيت هست که براي رسيدن به جايگاه مطلوب تر، نيازمند بررسيهاي بيشتري در حوزه کيفيت بخشي به آموزش و مديريت مدارس خود هستيم ، خوشبختانه با نظامند شدن برنامه تعالي مديريت مدرسه و تدوين يک استاندارد همگاني براي مدارس از سوي وزارت آموزش و پرورش اين گام ها شروع شده است .