خلاصه ماشینی:
"همانطور که گفتیم،این آثار برای آموزش مسایل مختلف به کودکان پیشدبستانی نوشته شده است و تقریبا به جز در یکی دو مورد،در بقیه قصههای این مجموعه، هیچ اتفاق داستانی رخ نمیدهد.
ماجرا در این قصهها معمولا به این شکل شروع میشود که بچهها در محلی که میبایست در آن آموزش لازم را ببینند،حضور مییابند.
میتوان گفت این دسته از آثار که آموزش صرف را در دستور کار خود دارند،در ذات خود قصه گریز هستند و توانایی آن را ندارند که قصهای حول محور رویدادهای آموزشی خلق کنند.
در واقع،به سبب نوع تم و مضمونی که دستمایهء این آثار قرار گرفته است، قصهها از متنی آموزشی که صرفا اصول شهروندی و بهداشت فردی را آموزش میدهند،بیرون آمده و شخصیت مستقل و قصهای خود را پیدا کردهاند.
در نظر گرفتن چنین پیانبندی ظریفی،برای مخاطب پیشدبستانی،در نوع خود بینظیر است و حتی در قیاس با قصههایی از ایندست که چنین تمهایی را دستمایهء کار خود قرار میدهند،نوع نگاه قصه به مفهوم قدرت و قدرت نمایی،حاکی از آن است که نویسنده به درک مخاطب و وسعت فهم او چقدر اطمینان دارد؛چرا که تمام نتیجهگیری قصه را در همان یک جمله کوتاه از زبان قهرمان قصه بیان میکند و قضاوت را به عهدهء مخاطب خردسال خود میسپارد.
آنچه در قصه مهم است و تحول میپذیرد،همان نگاه بچههاست دربارهء استفاده خوب و بد از قدرت که مادر برای آنها از خصوصیات و تفاوتهای پهلوان و پهلوانپنبه بودن مثال میزند و ذهن آنها را به درک این تفاوتها راهنمایی میکند."