چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت کیفیت بر عملکرد مالی شرکت سفیر تجارت رز کاشان (برند رز و بلوتینی) میباشد. تحقیق حاضر از لحاظ روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف از نوع کاربردی است . جامعه آماری پژوهش حاضر، دو دسته از کارمندان شرکت سفیر تجارت رز کاشان (برند رز و بلوتینی) میباشد. دسته اول کارمندانی که در ارتباط مستقیم با کنترل کیفیت دانش اطلاعات لازم را دارا هستند و دسته دوم کارمندانی که ارتباط مستقیم با بخش مالی دارند و از روند عملکرد مالی آگاه هستند که شامل بخش مالی و مدیران میباشد، که جمعا تعداد ٨٠ نفر میباشند، نمونه گیری نیز به صورت سرشماری پرسشنامه توزیع شد، به منظور جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد مدیریت کیفیت مقیمی (١٣٨٨) با ٤٨ گویه و از پرسشنامه استاندارد عملکرد مالی لی و همکاران (٢٠٠٢) دارای ٦ بعد استفاده شد. روایی آن ها توسط استاد راهنما تایید شده است ، پایایی آنها نیز با کمک ضریب آلفای کرونباخ اندازه گیری شده است . پرسشنامه های فوق دارای طیف پنج گزینه ای مقیاس لیکرت هستند. داده های گردآوری شده از طریق پرسشنامه ، وارد سیستم نرم افزار spss١٩ گردید. برای تحلیل استنباطی متغیرها به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده ها از آزمون های مختلف آماری شامل آزمون کلموگروف اسمیرنوف و رگرسیون خطی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، فرضیه اصلی یعنی بین مدیریت کیفیت و عملکرد مالی همبستگی وجود دارد و مدیریت کیفیت و مولفه های آن بر عملکرد مالی شرکت سفیر تجارت رز کاشان (برند رز و بلوتینی) تاثیر معناداری دارند. و فرضیات تحقیق همگی تایید شدند.
خلاصه ماشینی:
"شرکت سفیر تجارت رز کاشان (برند رز و بلوتینی) تولیدکننده لوازم خانگی، نیز به دلیل بازار رقابتی شدیدی که در این صنعت وجود دارد و تولیدکنندگان داخلی و واردات زیاد این نوع محصولات به دلیل اینکه بتواند در این عرصه به فعالیت خود ادامه دهد و سهم بازار خود را افزایش دهد بایستی بتواند از روشهایی استفاده نماید که شرکتهای رقیب استفاده نکرده اند و یا کمتر به آن توجه نموده اند، چرا که اگر نتواند شرایط سازمانی را در جهت پاسخ به خواسته های مشتریان و در نهایت رضایت آنان کسب کند دچار بحران خواهد شد و به ناچار بایستی صحنه رقابت را ترک نماید از سویی دیگر مدیریت کیفیت مبحثی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و تحقیقات تجربی اندکی پیرامون آن در صنعت لوازم خانگی انجام پذیرفته است لذا با توجه به اهمیت مدیریت کیفیت در جهت ارتقاء کیفیت محصول و رضایت مشتریان و کاهش هزینه های شرکت این تحقیق به دنبال پاسخ این پرسش میباشد که مدیریت کیفیت چه تأثیری بر عملکرد مالی سفیر تجارت رز کاشان (برند رز و بلوتینی) دارد؟ پاسخ به این سؤال میتواند منجر به افزایش سود، افزایش سهم بیشتری از بازار و در نهایت ارتقا عملکرد مالی شرکت سفیر تجارت رز کاشان (برند رز و بلوتینی) شود.
ارزیابی عملکرد فرایندی است که طی انجام آن ، مدیریت ازچگونگی فعالیت سازمان آگاه میگردد و میتواند با استفاده از نتایج به دست آمده نشان دهد که چه کارهایی طبق برنامه و اهداف پیش میرود و در چه مواردی رضایت نسبی وجود نداشته و استانداردهارعایت نمیشود، به گونه ای که دستیابی به موفقیت های بعدی وابسته به طراحی سیستم ارزیابی عملکرد مناسب میباشد صورت میگیرد به طوری که ارزیابی عملکرد در بعد نحوه استفاده از منابع ، در قالب شاخص های کارایی بیان میشود.
L. Jerral (1999), the Emerging Academic Research on the link Between Total Quality Management and Corporate Financial Performance: A critical Review, Perspectives in Total Quality __Kamal Naser; Yusuf Karbhari; Mohammad Zulkifli Mokhtar ,(2004) , Impact of ISO 9000 registration on company performance: Evidence for Malaysia, Managerial Auditing Journal, pp."