چکیده:
اﻣﺮوزه رﻗﺎﺑﺖ در ﺑﺎزار آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ در ﺳﺮاﺳﺮ ﺟﻬﺎن ﺑﺴﯿﺎر ﺷﺪﯾﺪ اﺳﺖ ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ، ﻧﻬﺎدﻫﺎی ﻋﺎﻟﯽ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ اراﺋﻪ آﻧﭽﻪ ﺳﺎﯾﺮﯾﻦ از آن ﻋﺎﺟﺰﻧﺪ ﺑﭙﺮدازﻧﺪ، اراﺋﻪ ﯾﮏ آﻣﻮزش ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ و ﻣﻘﺮون ﺑﻪ ﺻﺮﻓﻪ ﺑﺮای داﻧﺶ آﻣﻮزان و ﺧﺎﻧﻮاده ﻫﺎﯾﺸﺎن ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻢ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ ﻣﻮﺳﺴﺎت ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺷﺎﻧﺲ ﺧﻮد را ﺑﺮای ﺟﺬب داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن از ﻃﺮﯾﻖ ﺳﻄﻮح ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ ﮐﻪ در ﻫﺮ ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن" اراﺋﻪ ﻣﯽدﻫﻨﺪ ﺑﻬﺒﻮد دﻫﻨﺪ. ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻧﺎب ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از روشﻫﺎی ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻫﺎ در ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻗﺮار ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ و اﻣﺮوزه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻧﺎب روز ﺑﻪ روز در ﻣﯿﺎن ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ در ﺣﺎل ﮔﺴﺘﺮش اﺳﺖ. رﯾﺸﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻧﺎب ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪات ﺻﻨﻌﺘﯽ و ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﺎص در ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺧﻮدروﺳﺎزی ﺗﻮﯾﻮﺗﺎ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در دﻫﻪ اﺧﯿﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻧﺎب ﺑﯿﺶ از ﺳﻄﺢ ﺗﻮﻟﯿﺪات ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﯿﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ روش ﺑﻬﺒﻮد در ﻣﺮﺣﻠﻪ اول در ﺑﺨﺶ ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ و اﺧﯿﺮا در ﺑﺨﺶ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﯽ در ﺟﻬﺖ ارزش دادن ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮی و ﺑﻬﺒﻮد ﮐﺎراﯾﯽ ﻫﺪف از ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻧﺎب ﺑﻬﺒﻮد ﻣﺴﺘﻤﺮ ارزشﻫﺎ از ﻃﺮﯾﻖ ﮐﺎﻫﺶ اﺗﻼف ﻫﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﺗﻌﺮﯾﻒ ووﻣﮏ (1990) ﻧﺎب ﺑﻪ ﻋﻨﻮان "ﯾﮏ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﭘﻮﯾﺎ از ﺗﻐﯿﯿﺮات ﮐﻪ از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺳﯿﺘﻤﺎﺗﯿﮏ از اﺻﻮل ﻧﺎﺷﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺗﻼش آن ﺑﺮای دﺳﺘﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻫﺪف ﺑﻬﺒﻮد ﻣﺴﺘﻤﺮ اﺳﺖ."
خلاصه ماشینی:
"برای پاسخگویی به این مسئله و ارتقای کارایی سازمان ها فرآیندهای نوینی همچون مدیریت ناب توسعه داده شده است (٢٠١٠ ,Barroso et al) هدف از مدیریت ناب ، حذف اتلاف ها، افزایش سرعت در زنجیره تأمین ، و کاهش زمان آماده سازی در فرایند انجام کارها میباشد.
مسئولان اجرایی می بایست جوی را ایجاد کنند که تمامی کارکنان سازمان فرصتهای مختلفی برای توسعه و بهبود مستمر در اختیار داشته باشند (Kannan & Choon, 2005) نقش فناوری اطلاعات : در مدیریت ناب ، سیستم های مبتنی بر فناوری اطلاعات میبایست طوری طراحی شوند که به اشتراک گذاری اطلاعات و ارائه گزینه های خلاقانه را برای همکاری بیشتر و دستیابی به نتایج مطلوب تر تضمین نمایند.
برای پیاده سازی موفق از مفهوم ناب در موسسات آموزش عالی٧ جزء مهمی که باید در نظر گرفته شوند به شرح زیر هستند: ١- محیطی برای تغییر ٢- رهبری ٣- فرهنگ ٤- توانمند سازی کارکنان ٥- آموزشی ٦- ارتباطات ٧- اندازه گیری تفکر ناب برای دانشگاه هایی که با افزایش محدودیت منابع مواجه اند بسیار نویدبخش است .
به طور کلی میتوان بیشترین کاربردهای ناب را به شرح زیر می توان برشمرد: ــ بهینه کردن جریان تولید و خدمات که بر روند یا درون فرایند تاثیر می گذارند فراهم کردن فرایندها و تکنولوژی ها برای انتقال یکپارچه و دسترسی به داده ها و اطلاعات درست ــ بهبود ظرفیت ها و به کارگیری افراد ــ اجرای کامل تولید و روند توسعه تیم ها ــ ایجاد روابط ساخته شده بر روی اعتماد متقابل و تعهد ــ تمرکز مستمر روی مشتری ــ ترویج تفکر ناب در همه سطوح ــ بهبود مستمر روند ها ــ حداکثر ثبات در یک محیط در حال تغییر فهرست منابع و مآخذ 1- Urban, W."