چکیده:
جریان باز اطلاعات در نظام آموزش از دور و مجازی سبب شده است تا در هزاره سوم، اخلاق و مسائل اخلاقی توجه متخصصان تعلیم و تربیت
را به خود معطوف دارد؛ براین اساس، هدف از نگارش این مقاله، بررسی نقش و جایگاه اخلاق جهانی در نظام آموزش از دور است. پژوهش
حاضر با اسفاده از روش توصیفی - تحلیلی به گردآوری اطلاعات کتابخانه ای، شامل شناسایی، مطالعه، طبقه بندی اطلاعات، تجزیه و تحلیل آنها و
جمع بندی اطلاعات درباره این موضوع پرداخته و چگونگی ایجاد اخلاق جانی معنادار در نظام آموزش از راه دور و آموزش الکترونیکی را بررسی کرده است. نتایج این پژوهش نشان داده است باتوجه به اینکه نظام های آموزش از راه دور در سطح جهانی فعالیت می کنند، مخاطبانی به گستردگی همه فرهنگ ها، ادیان و... در جهان دارند؛ بنابراین، قائل شدن به اخلاق جهانی که اجماعی حداقلی در اخلاق است، می تواند تهدیدهای اخلاقی را در این نظام آموزشی در هزاره سوم به فرصت های رشد اخلاقی تبدیل کند؛ چراکه قائل شدن به اخلاق جهانی، سبب تجربه جهان مجازی امن تریرا بر پایه قانون طلایی انسانیت فراهم می آورد که مورد توجه دین مبین اسلام نیز هست.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفیـ تحلیلی به گردآوری اطلاعات کتابخانهای، شامل شناسایی، مطالعه، طبقهبندی اطلاعات، تجزیه و تحلیل آنها و جمعبندی اطلاعات دربارة این موضوع پرداخته و چگونگی ایجاد اخلاق جهانی معنادار در نظام آموزش از راه دور و آموزش الکترونیکی را بررسی کرده است.
com مقدمه در دنیای دیجیتال، پیشرفتهای حاصل از فناوری اطلاعات و ارتباطات، تغییرات همه جانبهای را در جوامع بشری ازجمله نظامهای آموزشی جهان بهطور عام و نظام آموزش از دور بهطور خاص ایجاد کرده است؛ بهگونهایکه شیوههای ارتباط، تفکر، کار، عمل و در یک سخن، زندگی اجتماعی انسان تغییر کرده است (Sampaio, 2008:1) و انسان هزاره سوم پساز دستیابی به فناوریهای مدرن ارتباطی و اطلاعاتی و حذف بسیاری از موانع و محدودیتهای فیزیکی، بهطور فزایندهای به یکدیگر نزدیک شدهاند و نوع خاصی از بودن و شدن را تجربه میکنند.
ازاینرو، یک اجماع اخلاقی کامل، امکان تحقق نخواهد داشت؛ اما نکتة مهم این است که نداشتن توافق کامل اخلاقی به معنای آن نیست که نمیتوان در جهان به اجماع اخلاقی حداقلی نیز دست یافت (کونگ، 1389: 122)؛ چراکه بههرحال، افراد برخلاف تفاوتهای متنوع و پیچیده ملی، فرهنگی و دینی، در «انسانبودن» Computer Crime اشتراک دارند و ازآنجاکه اخلاق به معنای خلقوخوی انسان است، میتوان در اشتراکات انسانی به توافقی حداقلی دست یافت و آن را مبنای عمل اخلاقی انسان در نظامهای تربیتیـ اجتماعی، ازجمله نظام آموزش از دور قرار داد.