چکیده:
همواره فلاسفه بزرگی درجهت یافتندانشبرترتلاش نمودهاند. این تلاشهاسبب ظهوراندیشههاومکتبهایی باهدف کمال وسعادت انسانی گشته است.
در این مقاله تلاش شده است تا باتکیه به دیدگاه ملاصدرابه عنوان بنیانگذارحکمت متعالیه ونیزتوجه ویژه وی به فلاسفه پیشین ودیدگاههای متنوع آنان،درنهایت،بابررسی ملاکهای علم ارجمندازمنظرهرکدام ازگرایشهای پیش ازخود،وعنایت به محدودیت عقلگرایی محض فلاسفه،تقلیدی بودن کلام متکلمین،بدون برهان بودن عرفان،محدودیت حس وتجربه دانشمندان علوم تجربی وایرادات متعدددیگری که برهریک ازآنهااوارداست،نظرنهای یویرامطرح نماید. ملاصدرادرنهایت معتقداست،دانشی میتواندبرترازدیگردانشهاباشدکه بتواندراه دلوکشف وشهودراباتعقل واستدلال ترکیب کرده وباتاییدوحی وسنت،فرارویبشرگذاردواین راه جزازطریق حکمت متعالیه میسرنیست.
خلاصه ماشینی:
"علمارجمندازدیدگاهملاصدرا سیدمحمدموسوی<FootNote No="48" Text=" نویسنده مسؤول و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور Email: mosavi313@yahoo.
com"/> مهدیخادمی<FootNote No="49" Text=" استادیار دانشگاه پیام نور Email: khademi.
mm@gmail.
com"/> علیرضاپارسا<FootNote No="50" Text=" دانشیار دانشگاه پیام نور Email: azhdar@pnu.
ir"/> میثماکبرزاده<FootNote No="51" Text=" استادیار دانشگاه پیام نور Email: dr.
m. akbarzadeh@gmail.
comتاریخ دریافت: 1/8/1395 پذیرش نهایی: 17/12/1395"/> چکیده هموارهفلاسفهبزرگیدرجهتیافتندانشبرترتلاشنمودهاند.
اینتلاشهاسببظهوراندیشههاومکتبهاییباهدفکمالوسعادتانسانیگشتهاست.
در این مقاله تلاش شده است تا باتکیهبهدیدگاهملاصدرابهعنوانبنیانگذارحکمتمتعالیهونیزتوجهویژهویبهفلاسفهپیشینودیدگاههایمتنوعآنان،درنهایت،بابررسیملاکهایعلمارجمندازمنظرهرکدامازگرایشهایپیشازخود،وعنایتبهمحدودیتعقلگراییمحضفلاسفه،تقلیدیبودنکلاممتکلمین،بدونبرهانبودنعرفان،محدودیتحسوتجربهدانشمندانعلومتجربیوایراداتمتعدددیگریکهبرهریکازآنهاوارداست،نظرنهاییویرامطرحنماید.
ملاصدرادرنهایتمعتقداست،دانشیمیتواندبرترازدیگردانشهاباشدکهبتواندراهدلوکشفوشهودراباتعقلواستدلالترکیبکردهوباتأییدوحیوسنت،فرارویبشرگذاردواینراهجزازطریقحکمتمتعالیهمیسرنیست.
<H2>واژگانکلیدی</H2> حکمتمتعالیه،علمارجمند،ملاصدرا،عقل <H2>طرحمسأله</H2> فلاسفهبسیاریدرطولتاریخاندیشهبشریبهدنبالیافتندانشیبودهاندکهبتوانندبراساسآنبهرازهایهستیوحقیقتآنپیببرند.
فلاسفهمشاءواشراقهرکدامبهتناسبوفراخرخویشدراینراهتلاشگستردهایبهعملآوردندوهریکازآناندراینراهدستآوردهاییداشتهاندکهموردنقدوابرامقرارگرفتهاست.
مسئلهایکهاینمقالهدنبالمیکند،ایناستکهدرابتدانقائصوایراداتعلوممختلفازمنظرملاصدرامطرحنمائیم.
آنگاهباآشکارشدنملاکومیزانارجمندیعلوممختلفوروشنشدنموضعملاصدرانسبتبهاینعلوم،باارائهملاکارجمندیعلومازمنظرصدرالمتألهین،روشننمائیمکهبرترینعلمازمنظرویازمیانعلوممختلف،کدامعلم،میباشدوآیااصولاهیچیکازعلوممتداول،برایکشفحقیقتهستی،موردقبولایشانقرارگرفتهاست.
اینمقالهتلاشمیکندتادیدگاهملاصدرارادرارائهعلمبرترکهدربرگیرندهتمامیملاکهایعلمارجمندازمنظرویاست،تبییننماید.
هرچندبرایتطبیقملاکهایموردنظرملاصدراباحکمتمتعالیهبهعنوانعلمبرترازمنظروی،وتعیینپایبندیایشانبهاینملاکها،نیازبهبررسیدیگریمیباشد.
تعریفعلم علمدرلغت،نقیضجهلوبهمعنایداناییمیباشد(ابنمنظور1405ق:12/417)،ودراصطلاححکماء،حصولصورتشیءنزدعقلاست(ابنرشد،1377:117).
ملاصدراعلمراوجودمجردازمادهمیداند(صدرالمتألهین،1981م:ج3/319)،ویعلمرامرادفباوجوددانستهلذا،مانندابنعربی(ابنعربی،بیتا:1/271)،آنرابدونتعریفبهشمارمیآورد،زیراچیزیبهوضوحعلمنیستتابتوانبهوسیلهآن،علمراتعریفکرد.
امادرطبقهبندیعلوم،هرعلمیجایگاهخاصخودرادارد،بهگونهایکههرکدامجداگانهبررسیمیشود.
ازاینجهتمیبینیمملاصدراهریکازعلوممتداولراجداگانهمحکزدهومیزانارزشدهیبهآنهاراسنجیدهاست.
ازآنجاکهاابتداییتریندانشودریافتماازجهانخارجومادیاست،علومتجربیبهعنواناولینعلومیکهبشرباآنارتباطداردموردبررسیقرارمیگیرد.
علومتجربیوحسیازدیدگاهملاصدرا ملاصدرا،معتقداستکهشناختحسیوتجربی،بهتنهاییارزشمعرفتیندارد(ملاصدرا،1981م:8/45)،ومعرفتحسیتنهامنحصربهکسانیاستکهازضعفادراکبرخوردارندوازحقیقت،تنهابهمراتبیکهدارایمحدودیتوحدودعدمیهستنداکتفاکردهاند(ملاصدرا،بیتا:24).
هرچندملاصدرابرایمعرفتحسیارزشچندانیقائلنیستولیدرعینحالمعرفتتجربیراطریقیبرایدستیابیانسانبهمراتببالاترمعرفتمیداندکهدرواقعاینمراتبعالی،علمواقعیمحسوبمیشوندوانسانرابهکمالمیرساند(ملاصدرا،1981م:ج9،193و1363ب:117).
بنابراینازنظرملاصدرابهعلومدنیویوتجربیبایدبهمقدارگذراندنزندگیاکتفاشودوزیادهبرآنموجبتباهیدنیاوآخرتمیگردد.
ازنظرصدرالمتألهین،دانشیکهبهوسیلهآنحقیقتانسانیبهکمالمیرسد،دانشیاستکهمربوطبهامورالهی،معارفربانی،توحید،مبدءومعاداست.
البتهاینکمالبرحسببخشنظرینفساستکههمراهاوجاودانهمیماندنهبرحسببخشعملیکهبههنگامکوچازدنیازائلمیشود،دیگر،دانشهاییکهنیازبهآنهاصرفاازنظراصلاحامرزندگیدنیاستورسیدنبهخواستهاینفسانیوهدفهایدنیوییابهچنگآوردنمنافعحسیولذتهایبدنیوقدرتیابی،فخرفروشیورسیدنبهمنزلتوریاستبرهمنوعانوفرمانرواییباشد،ضررشانبیشازسودودردستنبودنشانبهترازبهدستآوردنآنهاست(ملاصدرا،1381:166).
بنابراینصرفوقتدرعلومجزییوتجربیبایدبهعنوانمقدمهبرایدستیابیبهعلومشریفترمانندعلمالهیوحکمتمتعالیهباشدولازماستتنهاعدهایخاصبرایرفعنیازهایدنیویبهایناموربپردازندوبرمردالهیشایستهنیستدرآنهاتمرکزکند(ملاصدرا،1981م:9/158).
ازمجموعنظریاتملاصدرادرزمینهعلومتجربیمیتوانایننتیجهراگرفتکهازآنجاکهدرعلومتجربی،ملاکبرمشاهداتحسیوامورمادیاستواراستواینامورنقشواسطهایدرادراکوشناختمادارندوهدفاصلیدراینجهانوسرایباقیندارند،پسبایددرهمینحدبهآنهاتوجهنمودوآنهارابرایدرکبهترهدایتوحقیقتاستفادهکردامااصالتانمیتواندتعیینکنندهوحقیقتیابباشند.
زیراملاکاصلیدراینشناختمادهوظاهرومشاهدۀظاهریاست.
فلسفهازدیدگاهملاصدرا ملاصدرافلسفهرااینگونهتعریفمینماید: «فلسفهعبارتاستازاستکمالنفسانسانیباشناختحقائقموجوداتبنابرآنچههستند،وحکمبهوجودشانازرویتحقیقبابراهین،نهبرگرفتهازگمانوتقلیددیگران،براساسطاقتووسعانسانی ...
تاشباهتبهباریتعالیپیداکند.
»(ملاصدرا،1981م:1/20).
همانگونهکهدراینفرازآمدهاست،فلسفهازطریقبرهانعقلیصرفسعیمیکندتابهحقایقاموردستیابد.
اماازآنجاکهفلسفهمتکیبهبرداشتهایعقلیاستوعقلانساننیزمحدودیتهایخاصخودرادارد،طبیعیاستکهشناختعقلینیزدچارمحدودیتمیگردد.
شناختیکهفلسفهبرایانسانبهارمغانمیآوردبراساسبرهاناستوشناختیکهبهگفتهملاصدرا،براساستقلیدباشد،مطلوبنخواهدبود.
درواقعباتوجهبهاینمطلبشناختیکهبراساسپذیرشپیامروایاتوقرآننیزباشد،چونصرفاتقلیدیاست،ممکناستداخلدراینملاکبودهومطلوبنباشد؛زیراتنهاشناختمتکیبهبرهاناستکهمطلوباست.
درحالیکهمیبینیمدرجاییدیگرملاصدراشناختمتکیبهعقلراضعیفمیداند.
بهعقیدهملاصدرا،آنچهماازطریقصورذهنیخودازحقیقتوجودمیشناسیمماهیتونشانههایآناست،نهحقیقتوجود.
پسشناختحقیقتاشیاءدرقدرتعقلبشرنیستوتنهاراهشناختآنهاعلمحضوریویابسندهکردنبهعلمضعیفیازطریقلوازمونشانههایآناست(ملاصدرا،1981م:1/62).
دراینجامیبینیمملاصدرابهمحدودیتتصورذهنیازاشیاءتوسطعقلاشارهمیکندواینکهعقلتنهامیتواندبهماهیتونشانههایحقیقتوجوددستیابدوهمچنانازدرکحقیقتوجودعاجزخواهدبود،درحالیکهپیشترهدففلسفهراشناختحقیقیموجوداتبراساسعقلوبرهانمیدانست(ملاصدرا،1981م:1/20).
ملاصدراعواملدیگرینیزبرایمحدودیتشناختعقلیبیانمیکند،ازجملهاینکهحقیقت،گستردهترازآناستکهعقلبهتنهاییبتواندبهآناحاطهیابد(ملاصدرا،1981م:1/17)،وازجملهتحتتأثیرقرارگرفتنعقلتوسطتمایلاتنفسانی،انحرافاتاخلاقی،دوریازانصاف،تعصبوپلیدیهایجاهلیت(ملاصدرا،1981م:7/413)،جملگیعواملنقصانادراکعقلیوعجزآنازشناختحقایقاموراست.
باتوجهبهاینمطالبمعلوممیشودکهملاصدراچنینمحدودیتهاییبرایعقلمحضبشریراعلتروگردانیخویشازفلسفهمشاءورویآوردنبهحکمتمتعالیهمیداند.
ملاصدرادرجاییدیگرعلتحملۀخودبهفلسفهرانقصفلسفهمشاءدربکارگیریمعقولاتثانویوعدماستفادهآنانازکلامونوروحیوولایتمیداند.
ازآنجاکهفلسفهبهویژهفلسفهمشاءبامفاهیمومعقولاتثانویسروکارداردنمیتواندبهعمقحقایقنفوذکندمثلاینکهبهجایچشیدنشیرینیمفهومآنرابیانکندازاینرو،ابنسینادرشناختمعادجسمانیناتوانشدهوخوداعترافمیکندکهاینجاساحتعقلنیست.
وقتیمیتوانفیلسوفیراحکیمواقعیدانستکهدانشخودرابانورنبوتوولایتکاملکنددرغیراینصورتگفتنحکیمدرموردکسانیکهتنهابهبرهاناکتفامیکنندنوعیمجازاست(ملاصدرا،1366شالف:ج5،141وج8،6).
باتوجهبهنواقصفوقاستکهملاصدرا،فلسفهرامانندعلومتجربی،ناتوانازدرکحقیقتوارزشمندینسبتبهدیگرعلوممتداولبشریمیداند.
ملاصدرانهتنهافلسفهمشاءوبرهانعقلیمحضرادرشناختحقیقتوجودنمیپذیرد،بلکهفلسفهاشراقرانیزدارایاشکالاتیمیداندوموردپسندوینیست؛زیرابرهاندرایننظامفکریازاعتبارجدیبرخوردارنیستوبهشهودیبدونبرهان،بسندهکردهاست.
چنانچهسهروردیدربارهمحتوایکتابش،حکمةالاشراقمیگوید: «ولمیحصللیاولابالفکر،بلکانحصولهبأمرآخرثمطلبتعلیهالحجةحتیلوقطعتالنظرعنالحجةمثلا،ماکانیشککنیفیهمشکک»(سهروردی،1375:2/10).
ایناقرارواضحیازجانبشیخاشراقدرعدمپیرویویازبرهاندرشناختاموراست.
دلیلعقلیوبرهانبرایبنیانمعرفتیاشراقجایگاهمهمومؤثریندارد،بلکهبودیانبودآنبیاثراست.
ایندرحالیاستکهملاصدرابهدنبالنظامیفکریاستکهبدونبرهانبرآناعتمادینشود،بهعلاوههرچندفلسفهاشراقعنصرشهودرابهعنوانروشفکریخودبهکارمیبرد،اماازمنبعمهمیچونوحیوحدیثغافلماندهاست،لذادرشناختحقیقتدچارمحدودیتوامکانخطامیشود.
ایراداتیکهملاصدراپیرامونتفکرفلسفیوتعقلمحضواردمینماید،درمواردذیلملاحظهمیگردد: ۱.
شناختماهیتیاشیاءازطریقشناختصورذهنیتوسطعقل،شناختحقیقتوجودنمیباشد.
۲. عدمشناختحقیقتوجودتوسطعقلبشری.
۳. گستردگیحقیقتوعدماحاطۀعقلبشریبرآن.
۴. تحتتأثیرقرارگرفتنعقلتوسطتمایلاتنفسانی .
۵. انحرافاتاخلاقیومتأثرشدنعقلازآنهادرتشخیصخود..
۶. تعصبوپلیدیهایجاهلیتکهدرنوعتشخیصعقلیتأثیرمیگذارد.
۷. استفادهگستردهمشائیانازمعقولاتثانویکهمانعازشناختعمقیحقایقمیشود.
۸. عدماستفادهفلاسفهعقلگراازوحیوولایت(کتابوسنت).
دیدگاهملاصدراپیرامونعرفان ملاصدراباوجوداحترامیکهبرایعارفانواقعیقائلاستاماهموارهبرعرفانواهلکشفوشهودکهمدعیهستندتنهاازطریقریاضتوانجامرقصوسماءوکشفوشهودبهکشفحقایقهستینائلمیگردندحملهمیکند.
براساس دیدگاهوی،اهلکشفوشهودهرچندحقایقرادرستمییابند،امابهدلیلاشتغالفراوانبهریاضتومجاهدهنفسانیوناتوانیدرتعلیموتعلممباحثنظریویاعدمرعایتقواعدبرهانواستدلالنمیتوانندیافتههاوکشفوشهودخودرابرایدیگرانقابلفهمنمایندازاینجهت،عبارتهایآنهاخالیازتسامحونقضوایرادنیست(ملاصدرا،1981م:6/271).
ملاصدرادرمذمتصوفیهوعارفاندروغینمعتقداست،برخیازآنهاصفاتیمخالفآنچهبایدداشتهباشندرادارند،چهنامصوفیدراینروزگاربهکسیاطلاقمیشودکهجماعتیرابهدورخودجمعکردهومجالسشکمچرانیوسماعودستزنیوپایکوبیبراهاندازد(ملاصدرا،1381:54).
اشکالاصلیروشعرفان،بیتوجهیبهبرهاناستوشایدبههمینسبب،آراءبرخیازعرفارا«تخیل»مینامد.
ملاصدراشهودبهتنهاییراکافینمیداندزیراوجودبرهانرابرایکشفتام،بهخصوصدرعقلیاتصرف،ضروریمیداند(ملاصدرا،1345:266).
ملاصدرااشکالدیگریکهبرعرفانمیگیردایناستکهممکناستتلبیسابلیسدرکشفوشهودعارفرخنهکندازاینرو،صحتهرکشفیم شروطبهتأییدآنازسویوحیوکشفنبویاستوازاینجهتبسیاریازتخیلاتصوفیهبهدلیلعدممطابقتبامحتوایوحیوسنتدارایاعتبارندارد(ملاصدرا،1363الف:5).
بهعقیدهملاصدرا،صوفیانبهدلیلاینکهفقطبهکشفوشهودومجردذوقووجداندرآنچهحکممینمایند،اکتفامیکنند،وازبرهانعقلیوقطعیبیخبرهستندموردتصدیقویقرارنمیگیرند(ملاصدرا،1981م:9/234).
علمکلامازدیدگاهملاصدرا ازمنظرملاصدرا،ازآنجاکهمتکلمانازدیگرانتقلیدمیکنند،دردستیابیبهمعارفالهیناتوانند.
بسیاریازآنانمحسوساترانشناختهواردبحثازمعقولاتشدهوازطبیعیاتبهرهاینبردهبهبحثالهیاتپرداختهاندومنطقوریاضیاتراتکمیلنکردهبهاقامهبرهانوقیاسرویآوردهاند.
بنابراینیکیازعواملمهمیکهمیانشخصودرکحقیقتحجابایجادمیکندداشتنروحیهتقلیدونپرداختنبهتحقیقاست(ملاصدرا،1381:19).
ویهمچنینمعتقداست،متکلمانبهدلیلتقلیدشاندرفهمیدنامور،اهلتفکرنمیباشندواینصفتازمهمتریندلائلضعفادراکیآناناست.
ویهمچنیندستیابیبهاسرارالهیراازطریقبحثهایکلامیواندیشههایجدلیممکننمیداند(ملاصدرا،1981م:1/423)،زیراجدلوکلامموجبمیشودتاانسانازاخلاصدورشدهودرمعرضریاوخودپسندیوخودرأییقراربگیرد.
همانگونهکهمشهوداستهدفدیناسلامهدایتانسانباروشعقلانیوبرهانیاستبهگونهایکهشخصمشتاقانهبهحقانیتانتخابخویشنائلشودوبهآنیقینوایمانیابد،اماهدفعلمکلامهدایتبشرنیست،بلکهشکستدادنوبهچالشکشاندناستدلالحریفباهرروشیبهویژهجدلومغالطهاست،ازاینروملاصدرامعتقداستاینروشموردپسندامامانمعصوم(نبودهوآناناصحابراازبکارگیریعلمکلامومناظرهجزدرمواردضروریدربرخوردبامخالفین،منعمیکردند(ملاصدرا،1366الف:1/262).
ازنظرملاصدرااسرارشریعتالهیازبحثهایجدلیوکلامبدستنمیآیدوهرکسبخواهدازطریقکلامبهاحوالانسانبعدازمرگودیگراسرارمبدءومعاددستیابدراهباطلیراپیمودهاست(ملاصدرا،1981م:1/361و362).
اشکالاتیراکهملاصدرابرعلمکلامارائهنمودهاند،درمواردذیلخلاصهمیگردد: اهلکلاماهلتقلیددرتفکرهستند.
هدفعلمکلاممجادلاتپوچوشکستدادنحریفاست،درحالیکهجدلجزگسترشریاوخودپسندیثمرهایندارد.
اهلبیتازکلامومناظرهجزدرهنگامضرورت،منعمینمودند.
علمفقهازدیدگاهملاصدرا ملاصدرابرایفقیهانپارساوپرهیزکار،نهایتاحترامراقائلاست.
بنابراینسخنونقدملاصدرادرموردفقیهاندنیاطلبوجاهطلباست.
ویمعتقداستکهفقهدرگذشتهبرشناختحقاطلاقمیشدودانشطریقآخرتوآفتهاینفسواحوالقلبوچگونگیتهذیباخلاقوتبدیلبدیهابهخوبیهابود،نهدانشقواعدمرابحهوطلاقوظهاروتقسیماموالموروثیونظایرآن(ملاصدرا،1381:55).
وی،فقهاءسوءراکسانیمیداندکهبهحکامنزدیکشدهوهمدستانآناندرمشروعیتبخشیمظالمشانمیباشند،اینفقهاءبافتاوایباطلهواحکامظالمانهخویش،موجبنابودیقوانینشریعتوجسارتشاندرارتکابمحرمات،وتسلطشانبرافرادناتونومساکینوتصرفاموالشانوحیلهگریدرارائهشیوههایمجادلۀفقهیونکاتخلافشرعیمیگردند،تابهاینوسیلهموجبرخصتآناندرجرأتیافتنبرایانجامکارهاییشودکهمنتهیبهازبینرفتندینوسستیارادهمؤمنیندرطیطریقشانمیگردد(ملاصدرا،1381:54).
ملاصدرادرمعرفیفقیهواقعی،براساسآیاتوروایات،خداترسیوخوفوخشیتدردلنسبتبهخداوندشرطاساسیدرفقیهشدنمیداند(ملاصدرا،1340ش:73).
بهدلیلاینکهدرارجنهیوارزشگزاریعلوم،ملاصدراعلومیراکهبهمعنویتیاجهانآخرتتوجهبیشتریدارندوالاترازعلومیمیداندکهمرب وطبهدنیامیشود،ازاینجهتعلمفقهراکهمربوطبهاموردنیویاست،کمارجترازعلوممربوطبهجهانآخروهدایتیافتنمیداند(ملاصدرا،1366ب:2/28و1363ب:1/95).
ملاصدراهمچنینمعتقداستفقهائیکهفقطبهعلمفقهوفروعاتپرداختهاندخودنیزدرشناختذاتخدا،صفات،اسماءوتجلیاتاوهماننددیگرمقلدینهستندوبایدبهحکیمانالهیمراجعهکنند(ملاصدرا،1366الف:5/358).
اشکالاتیکهملاصدرابرعلمفقهوفقهاءسوءواردمیداندرامیتواندرمواردذیلملاحظهنمود: فقهاءدنیاطلبوجاهطلبومقربینسلاطینظلمهموردنکوهشملاصدراهستند.
فقهدرگذشتهبرشناختحقودانشطریقآخرتوچگونگیتهذیبنفساطلاقمیشد.
دانشفقهدرگذشتهبهقواعدمرابحهوطلاقوظهاروارثونظائرآن،اطلاقنمیشد.
علتدنیاطلبیبرخیفقیهانازنظرملاصدرا،دوریازطرحمباحثاعتقادیوعقلیومعنویاست.
ازنظرملاصدراعلمفقهچونمربوطبهاموردنیویاست،کمارجترازعلوممربوطبهجهانآخرتوهدایتشدن،است.
توجهفقهبهاموردنیویدارددرحالیکهعلمبرترتوجهبهامورآخرویوغیبیدارد وحیوسنتازمنظرملاصدرا یکیازمنابعشناختبهویژهدرمسائلمابعدالطبیعه،وحیاستوسخنانپیامبراکرم(نیزازآنجهتکهبراساسوحیاست،یکیدیگرازمنابعشناختواقعیمحسوبمیشود.
ازاینروملاصدرامعتقداستکهعلموحکمتبهویژهعلوماخرویازچیزیجزنورنبوت،اقتباسنمیشود(ملاصدرا،1366الف:8/248).
هرچندبهعقیدهملاصدرا،وحیمطمئنترینراهبرایرسیدنبهحقیقتاستوحتیمعیاراصلیسنجشدرستونادرستیافتههایعقلودلمیباشد،اماسطحینگرییکیازآفاتیاستکهمتوندینیدچارآناست.
گزارههایدینیومفاهیمآیاتوروایاتدارایلایههاوسطوحمعناییمختلفاستکهبسیاریازکسانبهمعنایظاهریوابتداییآنبسندهوازدرکمعانیعمیقدرماندهاند.
شریعتبهعنوانامریربانیمانندیکفردانسانیظاهریآشکاروباطنیپنهان،آغازیمحسوسوانجامیمعقولداردکهروحشریعتاست.
پسهرکسبهظاهرشریعترویآوردوباطنشرارهاکند،همانندجسدیاستکهروحنداردوبیهدفسرگرداناست(ملاصدرا،1360:376).
بهنظرملاصدراهیچعلمی،حتیفلسفهوعرفان،نمیتوانداسرارصمدیتوحقایقالاهیتومعارفربوبیترابشناسد،واینعلمتنهامنحصربهعلمبطونقرآنوحدیثاستکهتنهاافرادخاصیکهطهارتقلبیوتواناییذهنیداشتهباشندبهآندستمییابند(ملاصدرا،1340:82).
ملاصدرادربهرهجستنازمتوندینیوتمسکبهنقل،میانانسانهایعادیواندیشمندانتفاوتمیگذارد،زیرانهتنهااستفادهعموممردمازنقلرادرستمیداند،بلکهآنرابرایآنهالازممیشمارد،اماکسانیکهازهوشواستعدادلازمبرخوردارندومشتاقفهمودریافتعمیقحقایقاندنهتنهاتقلیدوصرفایمانبهگزارههایدینیجایزنیست،بلکهمیبایستتمامعمربرایرسیدنبهمراتببالاییقینوحقیقتبهجهاددرنفسوتحصیلحکمتوبرهانوتحقیقدرامورتلاشنمایند(ملاصدرا،1345:2/636).
ازطرفیبههماناندازهکهعقلدرحرکتخودبهچراغوحینیازمنداست،وحینیزدراثباتخودنیازمندعقلاستوبدونعقل،دینداریبهمجموعهایازعقائدواعمالتقلیدیتبدیلخواهدشدکهروحشریعتنیزازآنگریزاناست.
صدرالمتألهینبهایننتیجهمیرسدکهنیرویهمهاینعلومرادرنظامجدیدیجمعکندتادرعینکاراییبیشترنقاطضعفآنهارانداشتهباشدوآنتأسیسعلمیاستکهعقل،نقلوکشفدرآنبههماهنگیمیرسند.
ملاصدرادر«رسالهسهاصل»،پیراموننهیازتقلیدوضرورتشناختباطنقرآنوحدیثچنینمیگوید: «آیااندیشهنمیکنیکهمغروربخداشایدهمچونتوکسیباشداگرهرعلمیچنانستکهتودانستهایویابایدکهازراهنقلومشیخ هفراگیرید،پسحقتعالیچرادرچندینمواضعازقرآنمذمتمینمایدجمعیراکهبتقلیدمشایخوآبایخوددراعتقاداتاعتمادنمودهاندودراصولدینتعویلبدانکردهاند.
»(ملاصدرا،1340:1/81)؛پسازاینبیان،ملاصدرابانکوهشکسانیکهگمانمیکنند،مرادازعلمیکهخداوندورسول(برآنتأکیدورزیدهاند،فقهیاعلممعانی،بیان،کلام،لغت،نحو،صرف،طب،نجوم،فلسفه،هندسه،اعداد،هیئتیاطبیعیات،است،آنعلمرامنحصردرعلمبطونقرآنوحدیثمیداند (ملاصدرا،1340:83و82).
بهنظرملاصدرا،آنچهزمخشریوامثالویازقرآنمیفهمنددرحققیقتعلمقرآننیست،بلکههمچنانراجعبعلملغتونحوومعانیوکلاممیگردد،وعلمقرآنسوایاینعلمهامیباشد،همچنانکهجلدوقشرانساندرحقیقتانساننیست،بلکهمجازاانساناست(ملاصدرا،1340:84).
ازمطالبیکهملاصدرادرموردعلمحقیقیموردنظرشریعتاسلام،مطرحنمودهاست،میتوان نتایج ذیل را بدست آورد: ۱.
7. ملاصدرا،استفادهعموممردمازنقل(حدیث)رالازممیداند.
ملاصدرادر«الحکمةالمتعالیة»،برایحکمتتعاریفمتعددیآوردهاست؛گاهیحکمتراشناختاشیاء،یاانجامفعلیکهنتیجهنیکدهد،ویااقتدابهخالقتعالیدرسیاست،بهاندازهطاقتبشریاست(ملاصدرا،1981م:3/514).
فلاسفهنیزمعتقدهستندکهحکمت،عبارتازشبیهشدنبهخداستبهاندازهطاقتبشرییعنیدرعلموعمل؛بدینگونهکهانسانکوششکندتااینکهعلمشراازجهلورفتارشراازستموبخشندگیشراازبخلوتبذیروعفتشراازفسادوخمودوخشمشراازبیباکیوترسوحلمشراازبطالتوجسارتوحیائشراازوقاحتوتعطیلومحبتشراازغلووکوتاهیپاکسازیکند؛وبالجملهبرراهراستمستقیمباشد،بدونانحراف،درحالیکهبهحقخداوندوحقوقخلقشقیامنمودهاست(ملاصدرا،1981م:3/514).
«أنمبدأالعلومکلهامنعالمالقدسلکنالاستعداداتللنفوسمتفاوتة»(ملاصدرا،1981م:3/419).
بهعقیدهملاصدرا،علومدرعالمومعلومومفیضعلم،تفاوتیندارندوتفاوتشانتنهادرحجابهاییاستکهازآیینهنفسزدودهشدهودرمقداراتصالوارتباطیکهباعقلفعالولوحمحفوظومبادیوجودیحاصلگشتهوبهدنبالآنتفاوتدرشفافیتادراکووسعتوگسترهآناست(ملاصدرا،1345:2/807).
ملاصدرااینامورخردگریزراحقایقبهاوجرسیدهایمیداندکهظرفعقلگنجایشآنراندارد،همانگونهکهحواسازدرکامورعقلیناتواناست،پارهایازاسراردینوعرصههایشریعتبهحدیرسیدهکهازقلمروعقلبیرونند،وتنهاراهشناختآنها،ولایتونبوتاست(ملاصدرا،1366:2/175).
اینمعرفتاگرازوحیحاصلشود،نبوتواگرازسلوکوکسببهدستآید،حکمتوولایتنامیدهمیشود(ملاصدرا،1981م:7/413).
»(ملاصدرا،1981م:1/13) اساسحکمتمتعالیهملاصدرابرچهارسفرفوقاستواراست.
بیانقیصرینیزناظربهتقریرملاعبدالرزاقکاشانیدرشرحمنازلالسائریناستووینیزصورتآنراازعفیفالدینتلماسیانیدرشرحشبرمنازلالسائرینگرفتهاست(حسنزادهکریمآبادی،1390:شمارهدوم).
دراینمیان،برخیازاهلمعرفتبااعمالتغییراتیدرآنتقریر،تقریردیگریازاسفارترسیمکردند(حسنزادهکریمآبادی،1390:شمارهدوم).
وقتیسالکفانیدرخداشد،وجوداوالاهیوحقانی(شدیدالاتصالبهخداوحق)میشود،دراینصورتسفراولبهپایانمیرسد(ملاصدرا،1981م:1/14و13).
درسفردوماستکهعارفبهمقامولایتکاملمیرسد؛دراینسفرسالکابتدابهمقام«خفاء»یعنیمقامفنایصفاتوافعالخود،علاوهبرفنایذاتکهدرسفراولدستیافتهبود،درصفاتوافعالخدادستمییابد؛سپسبهمقام«اخفی»کهپایانسفردوماستمیرسد؛سالکدرمقاماخفیبهدرجهایمیرسدکهفانیازهردوفنایقبلی(فنایدرذاتوفنایدرصفاتوافعال)است(ملاصدرا،1981:1/14).
سالکدراینمرحلهدرمراتبافعالحقودرعوالمجبروت،ملکوتوناسوتسیرمیکند؛یعنیذاتولوازماینعوالمرامشاهدهمیکند(ملاصدرا،1981م:1/14).
دراینسفرسالکاطلاعاتکاملیازامورتماممخلوقاتبهدستمیآوردکهشاملمشاهدهخلایق،آثارولوازمآنها،علمبهمضارومنافعآنها درآیندهدورونزدیک(دنیاوآخرت)،آگاهیازاصلرجوعخلایقبهخدا،چگونگیرجوع،اسبابرسیدنبهخدا،موانعآنوخلاصههرآنچهمربوطبهسعادتیابدبختیمخلوقاتبهویژهانساناست،آگاهمیشود(ملاصدرا،1981م:1/15).
2. معرفتناشیازوحی،نبوت،وازطریقسلوک،حکمتوازطریقکسب(حدیث)راولایتمینامند.
4. تنهاراهشناختحقائقخردگریز،ولایتونبوت(قرآنوحدیث)است.
علومعملیراعلوممعاملاتوعلمنظریالهیراعلوممکاشفاتگویند(ملاصدرا،1381:70).
پساینمعرفت،معرفتیآزاداستوناوابستهبهدیگرمعرفتها؛بنابراینهرعلمیبهمقدارنزدیکتربودنشبهمعرفتاللهفضیلتبیشتریدارد،وازاینراهمیتوانسنجیدکهعلممنطقبرترازعلملغتونحواست،وشناختنفسبرترازشناختطبیعت(ملاصدرا،1381:70).
امابرترینتیجهدراینعلم،ازاینجهتاستکهبالاترازنتیجهاینعلم،نتیجهایدیگرینیست،کهعبارتازخیرحقیقیوخیرخیراتوسعادتسعادتهااست(ملاصدرا،1381:70).
بنابراین،لذیذترینعلومعلمبهخداوصفاتوافعالاووشناختتدبیراودرملکخودمیباشد(ملاصدرا،1381:235).
بااینوجودبرخیعلومازبرخیدیگربرترند،واهلآننیزبرترازدیگرانند،بنابراینبرتریندانشمندانعلمایاهلدینوتقویهستندکهدرامورآخرتبریقینوبینشاندنهبرتقلیدونقلروایت،لذاملاصدراصرفانقلحدیثوعملبهآنرابدونداشتنبینشمردودمیشمرد(ملاصدرا،1363ب:623و622).
مثلاعلمهیئت،اشرفازطباستبهجهتموضوعش،زیراموضوعهیئتاجرامکریمهبسیطهوالاترازپلیدیهایعنصریاتمیباشد،وموضوعطب،بدنانسانکهترکیبیازاخلاطبدواضداداستکهآمادۀامراضودردهامیباشد،وپیشبرندهبهسویمرگوفساداست،بنابراینموضوعهیئتاشرفازموضوعطباست،وفقهنیزبهاعتبارغایت،اشرفازهردومیباشد،هرچندبهحسبموضوعپائینترازآندواست،زیراموضوعفقهفعلمکلفمیباشد،وازهیئتنیزبهجهتادلهومبادیپائینتراستزیراادلههیئتازمقدماتیقینیتشکیلشدهولیادلهفقهظنیهستند(ملاصدرا،1366الف:2/56).
باتوجهبهملاکهایفوقدرتشخیصبرترینعلم،ملاصدراحکمتمتعالیهراحاویتمامیملاکهایعلمبرتردانستهوآنرابرترینعلمم یشناسد،بهگونهایکهنواقصهیچیکازعلوممطروحۀدیگرراندارد(ملاصدرا،1381:70).
باوجوداینکهملاصدرادرمقاممعرفیعلمبرتر،حکمتمتعالیهرابهعنوانبرتریننوععلممعرفیمیکنند،لیکندرفرازیدیگرملاکمهمیرامطرحمیکندکهعبارتازپیروینمودنازبیوتنبوتواهلبیت(میباشد،وبرایفهمانوارحکمت،استفادهازآنانضروریمیباشد(ملاصدرا،1366الف:4/160).
3. ابنعربی،محیالدین،(بیتا)،فتوحاتالمکیة،بیروت،دارصادر.
6. صدرالدین،محمدبنابراهیم(صدرالمتألهین)،(بیتا)،ایقاظالنائمین،بیجا،انجمناسلامیحکمتوفلسفهایران.
7. ــــــــــ، (1366الف)،تفسیرالقرآنالکریم،ترجمهمحمدخواجوی،قم،بیدار.
8. ــــــــــ، (1981م)،الحکمةالمتعالیةفیالاصفارالاربعةالعقلیة،بیروت،داراحیاءالتراث.
9. ــــــــــ، (1340)،رسالهسهاصل،تهران،دانشگاهعلوممعقولومنقولتهران.
ــــــــــ، (1366ب)،شرحاصولکافی،مؤسسهمطالعاتوتحقیقاتفرهنگی،تهران،اول.
ــــــــــ، (1360)،الشواهدالربوبیةفیالمناهجالسلوکیة،مشهد،المرکزالجامعیللنشر،دوم.
ــــــــــ، (1381)،کسرالاصنامالجاهلیة،تهران،بنیادحکمتصدرا،اول.
ــــــــــ، (1354)،المبدءوالمعاد،تهران،انجمنحکمتوفلسفهایران.
ــــــــــ، (1363الف)،المشاعر،تهران،کتابخانهطهوری،دوم.
ــــــــــ، (1363ب)،مفاتیحالغیب،تهران،مؤسسهتحقیقاتفرهنگی،اول."