چکیده:
اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف، ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ رواﯾﺖ درﻣﺎﻧﯽ ﮔﺮوﻫـﯽ ﺑـﺮ ﻣﯿـﺰان اﻣﯿـﺪ ﺑـﻪ زﻧـﺪﮔﯽ و ﺷـﺎدﮐﺎﻣﯽ ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان زن و ﻣﺮد ﺷﻬﺮ ﺗﺒﺮﯾﺰ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﻧﯿﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑـﯽ ﺑـﺎ ﭘـﯿﺶ آزﻣـون و ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری را ﮐﻠﯿﻪ اﻓﺮاد 60 ﺳﺎل ﺑـﻪ ﺑـﺎﻻی ﺳـﺎﮐﻦ در ﺷـﻬﺮ ﺗﺒﺮﯾـﺰ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ داد، ﮐﻪ اﺧﺘﻼﻻت روان ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ )ﻓﺮاﻣﻮﺷﯽ، دﻣـﺎﻧﺲ و آﻟﺰاﯾﻤـﺮ ( ﻧﺪاﺷـﺘﻨﺪ. ﻧﻤﻮﻧـﻪ آﻣـﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ 20 آزﻣﻮدﻧﯽ )10 زن و 10 ﻣﺮد( ﺑﻮد، ﮐﻪ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ اﻧﺘﺨﺎب و در 2 ﮔﺮوه 10 ﻧﻔﺮه )آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل ، 5 زن و 5 ﻣﺮد(، ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺑﺮای ﺟﻤـﻊ آوری داده ﻫﺎ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺷﺎدﮐﺎﻣﯽ آﮐﺴﻔﻮرد1 و اﻣﯿـﺪ ﺑـﻪ زﻧـﺪﮔﯽ ﻣﯿﻠـﺮ 2 اﺳـﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾـﺪ. اﺑﺘـﺪا ﻫﻤـه ﻧﻤ ﺎ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣﺬﮐﻮر ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ. ﺳﭙﺲ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ رواﯾـﺖ درﻣـﺎﻧﯽ ﮔﺮوﻫـﯽ ﺑـﺮ روی ﮔـﺮ آزﻣﺎﯾﺶ در 10 ﺟﻠﺴﻪ اﺟﺮا ﺷﺪ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﭘﺲ آزﻣﻮن از ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اهمیت مسئله سالمندی و مسائل روانشناختی سالمندان، هدف پژوهش حاضر این است که با ایجاد رابطه درمانی مناسب در جلسات روایتدرمانی گروهی و استفاده از روشها و تکنیکهای توصیه شده در این رویکرد، به این سوال پاسخ داده شود که آیا اثر بخشی روایتدرمانی گروهی بر میزان امید به زندگی و شادکامی سالمندان زن و مرد متفاوت است؟ روش کار این مطالعه از نوع پژوهشهای نیمهتجربی، با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود.
آزمونهای چندمتغیری برای بررسی فرضیهی سوم اثر مقدار اثر پیلایی آماره F درجه آزادی فرض درجه آزادی خطا مقدار احتمال عرض از مبدا 961/0 684/86 2 7 000/0 گروه 155/0 644/0 2 7 554/0 لذا با توجه به نتایج بهدست آمده مینوان گفت روایتدرمانی گروهی باعث افزایش میزان امید به زندگی و شادکامی سالمندان میشود، اما در اثربخشی این رویکرد درمانی بین زنان و مردان تفاوت وجود ندارد.
سپس برنامه روایتدرمانی گروهی بر روی گروه آزمایش در 10 جلسه اجرا شد و در نهایت پسآزمون از گروه آزمایش و کنترل گرفته شد و نهایتا با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) ، مقایسه اثربخشی روایتدرمانی گروهی بر میزان امید به زندگی و شادکامی سالمندان مرد و زن مورد بررسی قرار گرفت.
با توجه به اینکه نتایج پژوهش حاضر نشان داد که روایتدرمانی گروهی بر میزان امید به زندگی و شادکامی سالمندان موثر است، پیشنهاد میشود این روش درمانی در مراکز آموزشی و تحت نظارت اساتید به دانشجویان تحصیلات تکمیلی روانشناسی بالینی آموزش داده شود."