چکیده:
گام برداشتن در جهت تولید علم و اندیشه، از ضروریات های غیر قابل انکار جامعه بشری است.
گرچه علم و اندیشه مقوله ای جهانی و دستاوردهای آن در هر نقطه از جهان
قابل بهره وی است، اما باید اذعان داشت که هر جامعه ای در درجه اول با شناخت
ساختارهای فرهنگی، اعتقادی و بومی خود نیازمند تولید علم و اندیشه است. علم و اندیشه ای که بر آمده از ساختارهای خودی باشد، در حل مسائل و مشکلات داخلی بسیار کارآمدتر خواهد بود و در هدایت جامعه در مسیر مطلوب می تواند موثر باشد. از آنجا که تولید علم از وظایف غیر قابل انکار بخش علمی و دانشگاهی یک جامعه محسوب می شود، باید بر نقش دانشگاه و دانشجویان در تولید علم در جامعه تاکید داشت. در این پژوهش ضمن اشاره به ساختارهای اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران بر ضرورت تولید علم بومی تاکید خواهد شد و معضلات و موانع اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی موجود در روند تولید علم مورد بحث قرار می گیرد. در واقع، در این پژوهش ما در پی پاسخ به این سوال هستیم که چه ضرورت ها و موانع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پیش
روی تولید علم در ایران وجود دارد؟ انجام این پژوهش با تکیه بر منابع کتابخانه ای و
روش توصیفی- تحلیلی صورت خواهد گرفت.
خلاصه ماشینی:
(ابراهيمي ، ١٣٨٤: ٣٣) حال ســؤالي که مطرح مي شــود اين اســت که ضرورت هاي توليد علم بومي در ايران چيست ؟ چه موانعي براي تحقق اين مهم پيش روي جامعه ايران و دانشگاه ها وجود دارد؟ فرضيه اصلي پژوهش به اين مســئله مي پردازد که ساختارهاي سياسي اقتصادي و به ويژه فرهنگي ، بيشترين تأثيرگذاري را بر کند بودن رشد توليد علم بومي در ايران دارند.
(توليدات علمي ايران ، ١٣٩١) با توجه به آهنگ رشــد جهاني علم و نيز به تناسب وضعيت موجود بايد گفت اين رشد در سال هاي آينده تکافو نخواهد کرد (هاتفي ، ١٣٨٦) و لازم است که کشور توليد دانش و فناوري را در صدر برنامه هاي خود قرار دهد.
ما نيازمند تعامل گسترده تر ميان دانشــمندان و پژوهشــگران ، نقد و بررســي آرا و تبادل افکار، حرفه اي شــدن و توجه بــه اخلاقيات در اجتماعات علمي هســتيم (قانعــي راد، ١٣٨١: ٥٥) از طرف ديگر، براي شکل گيري اجتماعات علمي ، نظام بوروکراسي توليد علم نيز داراي اهميت فراوان است ؛ زيرا که تأثير علم و دانش در ســاخت ارکان يک جامعه ، به ويژه هويت آن ، بنيادي اســت .