چکیده:
هدف از این مقاله کوششی منظم بهمنظور رسیدن به مالکها و معیارهای روانشناسی
اسلامی در راستای بومی سازی علوم انسانی و توسعهٔ یک نظریهٔ مبتنی بر متون دینی
تجربه پذیر است که پاسخگوی مشکالت مسلمانان باشد. در این راستا کوشش وسیعی
بهعمل آمد که پیشینهها بهصورت سیستماتیک و منظم بررسی شود. در این کوشش،
پژوهشگران به مقالهٔ مروری ابوالرعایا و پارگامنت)2011 )دست یافتند و آن را مبنای
تحقیقات تجربی خود قرار دادند. با توجه به معیارهای منظمبودن و مطالعهٔ سیستماتیک
و داشتن اشتهار علمی در زمینهٔ روانشناسی دینی، برای عرضه به محافل علمی، نقد
و بررسی و استفادهٔ رواندرمانگران و روانشناسان و مشاوران ترجمه و بهعنوان اولین
نقد و بررسی، خود به نقد آن پرداختند. حاصل نقد پژوهشگران نشان داد با اینکه
مقالهٔ ابوالرعایا و پارگامنت)2011 ،)کوشش قابل تقدیری در زمینهٔ ارتباط سالمت روان،
باورها، اعتقادات و رفتارهای مذهبی است، نمیتوان آن را »روانشناسی تجربی« نامید؛
عالوهبراین، پژوهشگران به معیارهای تدوین و توسعهٔ روانشناسی اسالمی اشاره کردند
و محققان را در راستای این همت بزرگ راهنمایی و تشویق کردند. این پژوهشگران
تاکید کردند که برای توسعهٔ روانشناسی اسالمی، یافتن یک نظریهٔ جامع و مانع، منسجم
و پاسخگو به مسائل و مشکالت مسلمانان الزم است که تدوین آن بدون استفاده از
منابع اصیل اسلامی مثل قرآن، داستانهای قرآنی، احادیث نبوی، سیره و سنت پیامبر
اکرم)ص( و ائمة اطهار)ع(، بررسی رفتارها و انگیزههای مسلمانان عامل، پیامبران و ائمة
اطهار)ع( ممکن نیست. همچنین، پژوهشگران به اهمیت تحقیقات کیفی ازجمله تحقیقات
پدیدارشناختی، هرمونوتیکی و آمیخته، عالوهبر تحقیقات کمی که مبتنیبر فلسفهٔ علم
تحصلی است، تاکید کردند. تلویحات نظری و کاربردهای عملیپژوهش حاضر، برای
پژوهشگران آینده در اصل مقاله آمده است.
خلاصه ماشینی:
بقیۀ این مقاله در نقد و بررسی مختصر مطالعۀ ابوالرعایا و پارگامنت(2011) در این حوزه است و اصل مقاله را به زبان فارسی برگردانده و برای قضاوت همکاران درمورد محتوای آن و استفاده از روش بررسی متون عیناً در اختیار همکاران قرار مید > در ادامه، ترجمۀ مقاله ابوالرعایا و پارگامنت(2011) با عنوان «روانشناسی اسلامی تجربی: خلاصه و پیشینه تحقیقات» برای مطالعه و قضاوت خوانندگان و روانشناسان ارائه میشود و در انتها پژوهشگران به جمعبندی و نقد و بررسی آن میپردا > مطالعات در زمینۀ روانشناسی دین در دو دهۀ گذشته افزایش چشمگیری داشته است و محققان و پژوهشگران بینشهای مهمی در تأثیر اعمال و باورهای مذهبی بر بهزیستی روانی افراد بهدست آوردهاند(پالوتزین 3 k"/>k"/> 2005؛ پارگا 4 Raiya"/>Raiya"/ Mental Health, Religion & Culture Empirically based psychology of Islam: summary and critique of the literature Paloutzian & Park Abu-Raiya اسپیلکا، هود، هانسبرگر و گورساچ، 1 2003)؛ بنابراین، تحقیق در این زمینه تقریباً بهطور انحصاری بر روی جامعۀ مسیحیان متمرکز شده است و به افراد ادیان سنتی دیگر بهويژه اسلام بیتوجهی زیادی شده است.