خلاصه ماشینی:
"باد شمال هم باعث سریعتر شدن حرکت آنها میشد و زاغ متوجه چنین چیزی نبود»و اینگونه است که زاغ گم میشود و او در این داستان،کمتر شاهد وضعیتهای کنشگرانه هستیم و اهتمام به توصیف و شناساندن جغرافیا و حیوانات متنوع جزیرهء«آفشور»، بر دیگر عناصر قصه میچربد که خستهتر از آن است تا در مقابل وزش باد تاب بیاورد،خود را به دست باد میسپارد و باد نیز او را به جزیرهای دوردست میبرد.
فراموش نکنیم که نویسنده،آنچنان که در شروع داستان بیان میکند،براین موضوع تأکید دارد که بهگونهای زاغ را بیان کند که کاملا طبیعی و آزاد به نظر برسد:«البته میتوانستم نامی برای او انتخاب کنم،اما احساس میکردم چنین نامهایی ساختگی و مصنوعی خواهد بود نه،زاغ این قصه از آن پرنده ما نیست.
به هرحال،فصل دوم نیز به این صورت به پایانمیرسد که ما در طرفی،یک زاغ تک افتاده در جزیرهای دوردست داریم که حالات درونیاش با پرواز،غذا خوردن و روی بلندترین شاخهء درخت جزیره نشستن پیداست و در طرفی دیگر،پسرکی که به همراه پدرش برای ماهیگیری به دریا میآید و میخواهد بهگونهای به زاغ کمک کند.
در اینجا نویسنده غیر از کنشی قصوی که به داستان میدهد،تلفیقی از نثر مستندگونه- هنگامی که این دو زاغ را تعقیب و توصیف میکند- و نثری داستانی-هنگامی که از«بنی»و از احساس تردید،شادی و موفقیت او صحبت میکند-به وجود میآورد که به دو دنیای متفاوت،اما با احساسات مشترک و قابل درک برای مخاطب اشاره میکند: «بنی دیگر نگران انجام کاری نبود."