چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه حمایت اجتماعی و هوش فرهنگی در دانش آموزان شهر ساری در
٩٥ می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی بوده که با تکنیک پیمایش و – سال تحصیلی ٩٦
١٣٩٥ در - بطور مقطعی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزانی است که در سال تحصیلی ٩٦
مدارس متوسطه ناحیه یک ساری، مشغول به تحصیل می باشد. نمونه آماری در این پژوهش بر اساس از
٣٧٣ نفر برآورد شد که بصورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب ( جدول کرجسی و مورگان ( ١٩٧٠
و (MSPSS) گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های حمایت اجتماعی ادراک شده چند بعدی
و آزمون های spss هوش فرهنگی ون داین و آنگ ( ٢٠٠٤ ) بود. برای تجزیه و تحلیل ها از نرم افزار
استفاده شد. نتایج حاصل از یافته های پژوهش نشان (t اسپیرمن و یو من وایتنی (معادل ناپارامتری آزمون
داد: بین حمایت اجتماعی با هوش فرهنگی دانش آموزان رابطه وجود دارد. همچنین میزان حمایت
اجتماعی در بین دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است.
خلاصه ماشینی:
ايران چکيده هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه حمايت اجتماعي و هوش فرهنگي در دانش آموزان شهر ساري در سال تحصيلي ٩٦ – ٩٥ ميباشد.
نتايج حاصل از يافته هاي پژوهش نشان داد: بين حمايت اجتماعي با هوش فرهنگي دانش آموزان رابطه وجود دارد.
بنا به تعريف ، حمايت اجتماعي شامل دو بعد اساسي است ، يکي جنبه ذهني که نشان دهنده تصورات و ادراکات فرد از حمايت هاي 1- self-influnce بررسي رابطه حمايت اجتماعي و هوش فرهنگي در دانش آموزان متوسطه شهر ساري در سال تحصيلي ٩٦-٩٥ / ١٠٥ اطرافيان است ، و ديگري جنبه واقعي (عيني) است که عبارتست از ميزان مساعدت ها و کمک هاي واقعي ارائه شده به فرد (بيابانگرد، ١٣٨٣).
از لحاظ کاربردي در صورت وجود نکاتي قابل تامل آشکار در زمينه حمايت اجتماعي و هوش فرهنگي در بين دانش آموزان ، با انجام برنامه ريزي هاي لازم در جهت کم کردن کاستيها ميتوان از نتايج آن بهره لازم را گرفت .
بررسي رابطه حمايت اجتماعي و هوش فرهنگي در دانش آموزان متوسطه شهر ساري در سال تحصيلي ٩٦-٩٥ /١٠٧ ون دريل (٢٠٠٨)، در پژوهش خود به بررسي توسعه و سنجش کمي هوش فرهنگي به عنوان يک ساختار حياتي، در سطح سازماني، پرداخته است .
فرضيه اول : بين حمايت اجتماعي و هوش فرهنگي دانش آموزان رابطه وجود دارد.
١١٢ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره اول ، تابستان ١٣٩٦ * * * * * بحث و نتيجه گيري: نتايج مربوط به بررسي فرضيه اول پژوهش (آيا بين حمايت اجتماعي و هوش فرهنگي دانش آموزان رابطه وجود دارد؟) نشان داد ميزان حمايت اجتماعي با هوش فرهنگي دانش آموزان رابطه دارد.