چکیده:
شخصیت فرد انگیزش و نگرش فرد را نسبت به شغل و شیوهای که فرد به اقتضائات شغلی پاسخ می دهد، مشخص می کند. هدف از این پژوهش، تعیین نقش شخصیت در پیش بینی عملکرد شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ایرانشهر بوده است. روش این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی پیش بین می باشد. جامعهی آماری پژوهش را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ایرانشهر تشکیل می دادند که برای نمونه آماری این پژوهش تعداد ١٠٨ نفر معلم انتخاب شدند. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چند
مرحله ای بوده است. به منظور گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه که شامل پنج عامل بزرگ شخصیت
گلدبرگ - فرم کوتاه ( ١٩٩٢ ) و عملکرد شغلی پاترسون ( ١٩٨٩ ) استفاده گردید. یافته های این پژوهش با
مورد تجزیه و تحلیل قرار spss ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام به کمک نرم افزار 21
برون ،(=r٠/ گرفتند. رابطه مثبت و معناداری بین زیرمقیاس های ویژگی های شخصیت: سازگاری ( ٢١
با عملکرد شغلی معلمان مقطع ابتدایی (=r٠/ و وظیفه گرایی ( ٣٧ (=r٠/ گشودگی ( ٣٢ ،(=r٠/ گرایی ( ٣٥ وجود دارد و رابطه منفی بین روان رنجوری و عملکرد شغلی معلمان مقطع ابتدایی وجود دارد، اما این
رابطه از لحاظ آماری معنادار نمی باشد و در ادامه نتایج رگرسیون گام به گام به منظور پیش بینی عملکرد
شغلی معلمان مقطع ابتدایی با توجه به زیرمقیاس های ویژگی های شخصیت نشان داد که در گام اول وظیفه ٠ از واریانس / ٠ و در گام دوم وظیفه گرایی و برون گرایی وارد معادله رگرسیونی شده و ١٦ / گرایی ١٣ عملکرد شغلی معلمان مقطع ابتدایی را پیشبینی می کند. لذا ضرایب استاندارد بتا نشان میدهند با افزایش یک واحد انحراف استاندارد در زیر مقیاس های: وظیفه گرایی و برون گرایی نمره عملکرد شغلی معلمان تغییر مییابد.
خلاصه ماشینی:
واژه هايکليدي: شخصيت ، عملکرد شغلي، معلم ، مقطع ابتدايي ١٥٤ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره اول ، تابستان ١٣٩٦ * * * * * مقدمه هر سازماني براي رسيدن به اهدافي خاص به وجود آمده است و دست يابي به اين اهداف (اثر بخشي سازمان ) و استفاده بهينه از منابع (کارآيي) در گرو عملکرد کارکنان ميباشد، عملکرد شغلي، بعنوان ارزش سازماني رفتار هاي شغلي کارکنان در زمانها و موقعيتهاي شغلي تعريف مي شود (شوشتريان ، ٢٠٠٣).
با توجه به اهميت خاصي که آموزش و 1 Fontana 2 Abovseri ١٥٦ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره اول ، تابستان ١٣٩٦ * * * * * پرورش در توسعه همه جانبه جامعه دارد، لازم است که عوامل و مسائل آن را از زواياي مختلف مورد دقت و بررسي قرار گيرد، لذا هدف اصلي اين پژوهش پاسخ به اين سوال است که آيا ويژگي هاي شخصيتي پيش بيني کننده معنادار عملکرد شغلي معلمان مقطع ابتدايي شهرستان ايرانشهر مي باشند؟ روش پژوهش در اين پژوهش با توجه به اينکه هدف ، نقش شخصيت در پيش بيني عملکرد شغلي معلمان مقطع ابتدايي شهرستان ايرانشهر بود، لذا روش تحقيق ، از نوع توصيفي، همبستگي پيش بين بود.
در پژوهش اين محقق ، پايايي اين 1 Goldberg 2 Job Performance Questionnaire 3 Paterson نقش شخصيت در پيش بيني عملکرد شغلي معلمان مقطع ابتدايي شهرستان ايرانشهر /١٥٧ پرسشنامه به وسيله ي ضريب آلفاي کرونباخ در دامنه اي در حدود ٠/٨٨، براي روان نژندگرايي تا ٧٧ براي برون گرايي گزارش شده است (خرمائي و فرماني، ١٣٩٣).