خلاصه ماشینی:
"گسترۀ کاربرد زبان درنمایشهای نامههای کودکان تفکر غالب نزد نویسندگان و پژوهشگران ادبیات نمایشی کودک و نوجوان،آن است که به همان نسبت که نویسنده ناگزیر است تا رشدشناختی کودک را(به عنوان مخاطب نهایی نمایش)در خلق اثر مورد توجه قرار دهد،موظف استمیزان ذخایر واژگان این مخاطب را نیز در نظر گیرد.
1 در این نوشتار کوتاه،نگارنده بر آن نیست که خواننده را درگیر مفاهیم وبرداشتهای خاص دانش روانشناسی یا زبانشناسی کند،اما بههرحال،برایبه چالش کشاندن تفکر قالبی پیش گفته شده،لازم میبیند که دایرۀ بحث را تاحد ممکن محدود سازد-لذا پیش از آغاز بحث راجع به چگونگی استفاده از زباندر ادبیات نمایشی کودکان،ضروری است که به چند نکته بنیادین اشاره کنیم.
اما این واقعیت کهخردسالان،ذخیرۀ مشخصی از واژگان را درونی کردهاند،و حتی کودکان نیز درمقیاسی دیگر،همین ذخیرۀ نه چندان گسترده را با خود دارند،آنچنان منطقیمسعود عابدین نژاد است که رنج خالقن ادبیات نمایشی ویژۀ خردسالان و کودکان را توجیه میکند!5 هدف نخستین ادبیات نمایشی بهطور عام،درک شدن توسط مخاطبان(تماشاگران،صحنه)است."