چکیده:
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش، بررسی مقایسه ای درک استعاره ی مفهومی کودکان عادی و کودکان
کمتوان ذهنی آموزشپذیر فارسی زبان بر اساس الگوی لیکاف و جانسون 1980 است. روش:
پژوهش حاضر از نوع علی مقایسهای است و نمونهی مورد بررسی شامل 15 کودک عادی فارسی
زبان مدارس عادی و 15 کودک فارسی زبان کمتوان ذهنی آموزشپذیر مدارس استثنایی شهرستان
جیرفت میشود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از این کودکان خواسته شد تا
پرسشنامه ی درک استعاره ی مفهومی محققساخته را تکمیل کنند. برای تجزیه و تحلیل و همچنین
آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون تی برای مقایسهی میانگین نمونههای مستقل و تحلیل چندمتغییره
استفاده شد. افتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین درک استعارهی مفهومی در کودکان ی
نت جه گ ری: عملکرد کودکان P>0/ کم توان ذهنی آموزش پذیر از کودکان عادی کمتر است 50
کم توان ذهنی آموزش پذیر در درک استعارهی مفهومی با کودکان عادی تفاوت دارد.
خلاصه ماشینی:
"مقایسهی درک استعارهی مفهومی کودکان عادی و کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر فارسیزبان The Study of comparing Conceptual Metaphor of Persian-Speaking normal children and mentally-impaird Educable Children عباسعلی آهنگر دانشیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
کلیدواژهها: درک، استعارهی مفهومی، کودکان عادی، کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر فارسیزبان Purpose: The main purpose of the present research was to deal with a comparative study of conceptual metaphor between Persian speaking normal children and mentally-impaired educable children based on Lakoff and Johnson (1980) model.
Key words: perception, conceptual metaphor, typically developing children, educable intellectual disability, Persian-speaking مقدمه طبق تعریف انجمن کمتوانی ذهنی آمریکا<FootNote No="85" Text=" American Association on Mental Retardation"/> ،کمتوانی ذهنی (1) عبارت است از ناتوانی مشخصشده در کارکرد هوشی و رفتار سازشی که به وسیلهی محدودیتهای معنادار در مهارتهای سازشی مفهومی، اجتماعی و عملی خود را نشان میدهد.
از آنجایی که در پژوهش حاضر برای تعیین حجم نمونه با در نظر گرفتن توان آزمون80/0، اندازه اثر50/0وسطح آلفای05/0و با استفاده از جدول کوهن<FootNote No="90" Text="- Cohen"/> برای مقایسه دو گروه؛ برای هر گروه 15 نفر پیشنهاد شده است، به این منظور در آزمون درک استعاره 15 کودک کم توان ذهنی به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و در آزمون شرکت داده شد.
یافته ها برخی از شاخصهای توصیفی مربوط به درک استعاره مفهومی و انواع آن به تفکیک گروههای مورد مقایسه ( کودکان عادی و کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر)، محاسبه و نتایج به شرح جدول (1) ارائه شده است."