خلاصه ماشینی:
"«راز و رمز»حضور قدرتمند و ویژهای در متون کودکان دارد و این شاید از آن روی است که بزرگسالی برای بزرگسالان،یک«راز و رمز»شده است و هیچ یک هرگز نتوانسته پرده از روی موقعیت دیگری بردارد و راز آن را بگشاید.
او در کتاب خود "TheCeness of secrecy" دربارهء راز و رمزی بودن متون بحث میکند: «زمانی که یک متن به قدرت تأثیر گذاری زیاد متصف باشد،با دقت و موشکافی خوانده میشود و زمانی این چنین خوانده میشود که راز و رمز یا(چیزی)پنهان حاصل آورده باشد.
21گلمن گاوالیرو( Gavaliero ) نیز خاطر نشان میکند که گرایش فراگیری بین رمان نویسان انگلیسی، برای نوشتن دربارهء حوادث ماوراء طبیعی و یا درباره اسرار و حوادث غیر قابل شرح و تبیین،وجود دارد.
من این جا استدلال خواهم کرد که هرچندجادو،جادوگری و امور ماوراء طبیعی،تماما محور مجموعه رمانهای هری پاتر هستند،این مؤلفههای داستانی پلیسیاند که شکل اصلی راز و رمز را در این مجموعه به وجود میآورند.
LYER ) تأکید میکند که رئالیسمی که در ترسیم زندگی مدارس شبانه روزی انگلیسی به کار رفته،فقدان راز و رمز را در این مجموعه تأیید میکند لی ایر معتقد است که کتابهای هری پاتر،برای مدرسه شبانه روزی انگلیسی،همان کاری را کرد که نویسندگان رئالیسم جادویی،مانند گابریل گارسیا مارکز، برای کلمبیا انجام دادند.
بخشی از جذابیت قهرمان داستانهای پلیسی، مانند شرلوک هولمز،به سبب توانایی او در بازگردان نظم به جایی است که جنایت در آن داستانهای هری پاتر،جامعهای را توصیف میکند که در آن جادوگران و ساحران،موجودات جادویی و معجونهای عجیب و غریب،اصلا اسرارآمیز نیستند جا موجب بینظمی شده است."