خلاصه ماشینی:
"در یادداشت منتقد چیست؟(شماره 79 کتاب ماه)،دو نقش را برای منتقد ادبیات کودک و نوجوان ممکن دانستیم؛یکی نقش منتقد به عنوان راهنما و کارشناس ادبیات کودک،یعنی به عنوان کسی که متن را به خوبی میشناسد و میتواند سه شخصیت دیگر(سیاستگذار،ناشر و خواننده)را در رسیدن به اهداف یاری کند و دیگری نقشی تخصصی است که خارج از گفتمان و ساختار تولید ادبیات کودک قرار میگیرد و همان ساماندهی گفتمانی خاص و خودبسنده،در باب خوانش کودکانه و آثار و خوانش آثار کودکانه است.
متنشناس میتواند تخیل خود را از متن،به کودکشناس ارائه دهد و از سوی دیگر، کودکشناس نیز باید تصویری را که متنشناس از متن ارائه کرده،مبنای کار خود قرار دهد و به صورت علمی بررسی کند که آیا متن،با این ویژگیها، میتواند با کودک و نوجوان مخاطب خود ارتباط برقرار کند یا نه؟ من کوشیدهام در نقد کتاب«علیرضا رییسی» که تحت عنوان«برای تو مینویسم»،در یکی از شمارههای پیشین کتاب ماه کودک و نوجوان به چاپ رسید چنین تجربهای داشته باشم."