چکیده:
این تحقیق با همودف کاوش و شناسایی سیاستها و محورهای راهبردی تعدادی از دانشگاههای جهان انجام گرفته است. روش تحقیق، توصیفی– تحلیلی و روش کیفی (فن پژوهشی تحلیل محتوا و تحلیل اسنادی برنامههای راهبردی) و نمونه مورد بررسی شامل 14 دانشگاه در10 کشور بوده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات در سطح خرد (سازمان دانشگاه) مبنا قرار گرفت. در این راستا، مقولههای مفهومی و محورهای اصلی هر یک از این سطوح، استخراج و در جدولهایی به تفکیک کشورها و دانشگاههای منتخب درج شد. نتایج نشان داد محورها و مقولههای مورد تاکید عبارتاند از: تحول در آموزش دانشگاهی، پژوهش، مدیریت برنامههای توسعهای، نقش دولت، تضمین کیفیت خدمات اجتماعی و تخصصی و نوع تعاملات و پاسخگویی با محیط بیرونی و درونی، همکاریهای بینالمللی در آموزش و پژوهش، گفتگوی بین فرهنگها، اقتصاد جهانی، حرکت در راستای دانشگاهی جهانی با توجه به شرایط زمینهای.
خلاصه ماشینی:
نامه آموزش عالي، دوره جديد Higher Education Letter سال دهم ، شماره سي و نهم ، پاييز ١٣٩٦، صص ٣٢- ٧ Vol. 10, No. 39, Autumn 2017 سياست ها و محورهاي راهبردي برنامه هاي توسعه دانشگاهي در دانشگاه هاي منتخب دنيا Strategic Policies and Foundations of Academic Development Plans in the Selected Universities across the World تاريخ دريافت مقاله : ٩٥/١٢/٢٢ عيسي ثمري* چکيده : اين تحقيق با هدف کاوش و شناسايي سياست ها و محورهاي راهبردي تعدادي از دانشگاه هاي جهان انجام گرفته است .
Quebec University جدول (٣) محورهاي راهبردي و جهت گيريهاي مورد تأکيد در زمينه توسعه دانشگاه در دانشگاه هاي کانادا رديف کشور / دانشگاه جهت گيريهاي مورد تأکيد نشاط براي همه مردم ، هدايت و سازمان دهي بر اساس برنامه هاي جامع بلندمدت و کوتاه مدت فعاليت هاي دانشگاه برنامه جامع توسعه اي و بودجه و برنامه اي ويژه براي توسعه منابع انساني کانادا-دانشگاه آلبرتا اولويت بندي علمي (آموزش و پژوهش ) توجه به محيط دروني 1 دانشگاه و هم محيط بيروني از طريق پيام هاي کليدي، پيش بينيها و نيازها، مشارکت در تدوين برنامه و پاسخگويي وجود کميته هاي مختلف علمي ازجمله به کميته برنامه ريزي علمي، کميته اجرايي توجه به کيفيت ، کشف ، برنامه ريزي، تحقيق و منابع گسترش به صورت شبکه اي ايجاد نهاد برنامه ريزي در دانشگاه (کميسيون برنامه ريزي و معاونت برنامه ريزي برنامه ريزي توسعه دانشگاه کبک در دو سطح خرد و کلان 2 کانادا-کبک عمل برنامه ريزي، بهبود کيفيت آموزشي، سازمان دهي ارتباط با محيط ملي و بين المللي توجه به نيروي انساني ايجاد هماهنگي بودجه با استراتژيهاي مطرح شده ، توجه به فرهنگ سازماني ج - دانشگاه هاي آسيايي ١-دانشگاه هاي ترکيه تا سال ١٩٢٣ که دانشگاه استانبول ١ بر اساس قانون به جاي دارالفنون تأسيس شد (کوک ٢، ٢٠١٢ و ارگون ٣، ٢٠١٢)، دانشگاهي با اين ماهيت و عنوان تشکيل نشده بود و مدارس عالي و دارالفنون وجو داشت .