چکیده:
هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی درباره قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای نوآوری برنامههای درسی هنری در آموزش عالی هنر بوده است. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی بود و بهمنظور گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختار یافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شد. همچنین روایی محتوایی مصاحبه و پرسشنامه با نظرات کارشناسان، بررسی و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 90/ 0 برآورد شد. جامعه آماری شامل همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر اصفهان و روش نمونهگیری طبقهای تصادفی (کمی) و نمونهگیری هدفمند (کیفی) بوده است. نتایج نشان داد؛ مهمترین نقطه قوت مربوط به گویه توجه به یادگیری مادامالعمر بهمنظور به روز بودن دانشجویان و مهمترین ضعفها امکانات نامناسب است. تقویت فرهنگ نوآوری، مهمترین فرصت نوآوری در برنامههای درسی هنر است. مهمترین تهدید، کمبود دانش و فناوری روز دنیا در کشور است.
خلاصه ماشینی:
بررسي نظرات دانشجويان تحصيلات تکميلي درباره قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهديدهاي نوآوري برنامه هاي درسي هنري در آموزش 1 عالي هنر Investigating the Viewpoints of Graduate Students towards Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats Underlying the Innovation-based Approach to Arts Curricula in Higher Education تاريخ دريافت مقاله : ٩٥/١٢/٠٤ ستاره موسوي* محمدرضا نيلي** احمدرضا نصر*** محمد مسعود**** هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسي نظرات دانشجويان تحصيلات تکميلي درباره قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهديدهاي نوآوري برنامه هاي درسي هنري در آموزش عالي هنر بوده است .
Stark, Lowther, Hagerty & Orczyk 4.
يافته هاي نيلي و همکاران (١٣٩٣) نشان داد که ميزان آگاهي اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي اصفهان و صنعتي اصفهان در خصوص نوآوري در انتخاب محتوا، روش هاي نوآورانه تدريس و شيوه هاي نوين ارزشيابي در سطح «زياد»، ميزان آگاهي آنها از انتخاب هدف هاي نوآورانه ، شيوه هاي نوين تنظيم تجربه هاي يادگيري در سطح «متوسط » و ميزان آگاهي آنان از کاربست نوآوري برنامه ريزي درسي «کمتر از سطح متوسط » است ، بنابراين اهميت اجراي چنين پژوهشي بيش از پيش احساس ميشود.
در اين پژوهش ، نقاط قوت و ضعف ، فرصت ها و تهديدهاي نوآوري در برنامه هاي درسي هنري از ديدگاه دانشجويان ، بررسي شده است .
در اين قسمت به کمک آزمون فريدمن و خي دو مشخص شده است که «آيا بين قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهديدهاي نوآوري برنامه هاي درسي هنري از ديدگاه دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه هنر اصفهان تفاوت معنيداري وجود دارد يا خير؟».