چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با تحلیل مولفههای موثر بر گرایش به بیمه محصولات کشاورزی و دامی روستاییان به نهادینه سازی بیمه؛ یعنی قرارگرفتن و نفوذ مفهوم بیمه در ارزشها و نگرش افراد جامعه و تثبیت فرهنگ استفاده از بیمه در نواحی روستایی میپردازد و بر شهرستان خمین به عنوان مطالعه موردی تمرکز دارد.
روش: این تحقیق بر اساس رهیافت کمی، از نوع پیمایشی و روش تحلیلی- توصیفی است. نمونه مورد بررسی شامل ۱۶۰ خانوار روستایی بیمه شده از شهرستان خمین در استان مرکزی است. دادهها از طریق پرسش نامه و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده و عوامل موثر بر احتمال پذیرش بیمه با استفاده از نرم افزار Amos Graphics۲۰ و مدل تحلیل عاملی تاییدی بررسی شده است.
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی نشان میدهد که از بین ۲۰ عامل شناسایی شده، مولفههای آگاهی از اهداف و فواید بیمه (۸۴/۰)، توان مالی جهت بیمه (۸۱/۰)، منصفانه-بودن حق بیمه (۷۸/۰) و رضایت از خدمات بیمه (۷۷/۰) بیش از سایر عوامل در تبیین تغییرات گرایش به بیمه موثرند و به لحاظ شاخصی ترکیبی نیز در میان عوامل سازمانی، شرایط و ضوابط بیمه (۶۸/۰) و در میان عوامل فردی، مولفههای مالی و رفاهی (۷۶/۰) بیش از سایر عوامل تاثیر دارند.
راهکارهای عملی: دو مدل ارائه شده در پژوهش میتوانند به عنوان مهمترین راهکار برای ترویج گرایش به بیمه محصولات کشاورزی و دامی روستاییان به کار روند؛ زیرا به عواملی مانند فراهم کردن زمینه تعامل بیشتر مسوولان بیمه و روستاییان، برگزاری دورههای آموزشی برای روستاییان جهت آشنایی بیشتر با نهادهای بیمه-گذار، افزایش تبلیغات و اطلاع رسانی بیشتر به روستاییان، بهبود کیفیت خدمات به بیمه شدگان و اولویت بندی برای پژوهش اشاره دارند.
اصالت و ارزش: پژوهش حاضر از این نظر اهمیت دارد که با بیان عوامل موثر بر گرایش روستاییان به بیمه محصولات کشاورزی و دامی، به نهادینه سازی آن در جوامع روستایی کمک میکند و با اتخاذ راهکارهای مناسب برای رفع کمبودها، افزایش کارایی بیمه در بخش کشاورزی را فراهم میکند.