چکیده:
یکی از وظایف مهم اساتید دانشگاه، علاوه بر انتقال دانش و مهارت به افراد تازهکار، تربیت دانشجویان بهعنوان افرادی فکور، تحلیلگر و دارای تفکر انتقادی است. مسأله این پژوهش، فقدان اطلاعات لازم و مهارت کافی در میان اغلب اساتید دانشگاه در زمینة تفکر انتقادی است که به عدم ایفای نقش مؤثر در زمینة پرورش تفکر انتقادی دانشجویان منجر میگردد. هدف این پژوهش، فراهم نمودن چارچوب مناسب و راهبردهای لازم برای بهبود وضعیت برنامههای آموزشی موجود دانشگاهها در جهت گسترش توانایی تفکر انتقادی دانشجویان میباشد. این پژوهش، از نوع تحقیقات کاربردی است. شیوه گردآوری اطلاعات، از نوع اسنادی بوده و روش انجام پژوهش، روش توصیفی-تحلیلی میباشد. طبق یافتههای پژوهش، چهار گام اساسی برای پرورش تفکر انتقادی دانشجویان پیشنهاد شد و راهبردهایی برای هر یک از این گامها به تفصیل مطرح گردید.
خلاصه ماشینی:
راهبردهاي پرورش تفکر انتقادي دانشجويان ، با تأکيد بر نقش اعضاي هيأت علمي Some strategies to foster the students' critical thinking, with emphasis on the role of faculty تاريخ دريافت مقاله : ٩٣/١٠/٠٦ فاطمه وجداني * يکي از وظايف مهم اساتيد دانشگاه ، علاوه بر انتقال دانش و مهارت به افراد تازه کار، تربيت دانشجويان به عنوان افرادي فکور، تحليل گر و داراي تفکر انتقادي است .
هدف اين پژوهش ، فراهم نمودن چارچوب مناسب و راهبردهاي لازم براي بهبود وضعيت برنامه هاي آموزشي موجود دانشگاه ها در جهت گسترش توانايي تفکر انتقادي دانشجويان ميباشد.
مهم تر اينکه پژوهشگراني که مهارت تفکر انتقادي دانشجويان سال اول و آخر دانشگاه را با يکديگر مقايسه قرار کرده اند، از اين نظر، تفاوت معناداري مشاهده نکرده اند (ميرمولايي و همکاران ، ١٣٨٣؛ مشعوفي و همکاران ١٣٨٨؛ خدامرادي و همکاران ، ١٣٩٠؛ آخوندزاده و همکاران ، ١٣٩٠؛ شيخ مونسي و همکاران ، ١٣٩١)؛ بر اين اساس ، ميتوان اين گونه نتيجه گرفت که آموزش اين افراد در طول دوران تحصيل ، موجب توسعه و ارتقاي اين مهارت نشده است ؛ به عبارت ديگر، روش هاي آموزشي فعلي در دانشگاه هاي کشور، قادر به افزايش سطح تفکر انتقادي دانشجويان نيست .
هدف اين تحقيق ، فراهم نمودن چارچوب مناسب و راهبردهاي لازم براي بهبود وضعيت برنامه هاي آموزشي موجود دانشگاه ها در جهت گسترش توانايي تفکر انتقادي دانشجويان است .
Models, Measurments, and Strategies in Developing Critical Thinking Skills, The Journal of Continuing Education in Nursing, 36 (6): 255-262.