چکیده:
چکیده: پیشرفت جوامع وابستگی انکارناپذیری به سطح آموزش و گسترش کمی و کیفی نظام آموزش عالی دارد. هدف کلی تحقیق حاضر شناسایی و تحلیل مولفههای تبیینکننده کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاه اراک بوده است. این تحقیق براساس روش توصیفی (غیر آزمایشی)- پیمایشی به انجام رسیده است. جامعه آماری شامل 90 نفر از دانشجویان رشتههای کشاورزی در دانشگاه اراک بودهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای بوده است که روایی آن بر اساس نظر جمعی از اساتید و صاحبنظران حوزه مدیریت آموزشی تائید گردید. برای تعیین میزان پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید (@=0.84). دادهها با استفاده از نرمافزار Spss نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد مولفههای همدلی اساتید، دسترسی به اساتید، امکانات اداری- آموزشی و مهارتهای تدریس در مجموع 07/ 83 درصد کل واریانس کیفیت خدمات آموزشی را تبیین مینمایند.
خلاصه ماشینی:
تحليل مؤلفه هاي کيفيت خدمات آموزشي از ديدگاه دانشجويان رشته هاي کشاورزي دانشگاه اراک Factor Analysis of Principal Component of Quality of Educational Services from the Students of Agriculture Point of View, University of Arak تاريخ دريافت مقاله : ۹۳/۰۴/۱۱ مستانه غنجي * زهرا خشنودي فر ** پيشرفت جوامع وابستگي انکارناپذيري به سطح آموزش و گسترش کمي و کيفي نظام آموزش عالي دارد.
هدف کلي تحقيق حاضر شناسايي و تحليل مؤلفه هاي تبيين کننده کيفيت خدمات آموزشي از ديدگاه دانشجويان رشته هاي کشاورزي دانشگاه اراک بوده است .
Alves and Vieira کارکنان و اساتيد دانشکده و تخصيص زمان مخصوص و کافي براي پاسخ گويي به مشکلات و مسائل دانشجويان به وسيله استادان و برقراري ارتباط دانشکده با محيط هاي صنعتي ، اداري و آشنا ساختن دانشجويان با اين محيط ها، ارائه خدمات ويژه به دانشجويان جديدالورود و زيبا و مناسب بودن چيدمان اتاق ها و کلاس هاي دانشکده مهم ترين ابعاد تشکيل دهنده خدمات آموزشي اثربخش و با کيفيت است (شفيعي رودپشتي و ميرغفوري ، ١٣٨٧).
يافته هاي حاصل از تحقيقات محمدي و وکيلي (١٣٨٨) در بررسي رضايتمندي دانشجويان از خدمات آموزشي ارائه شده و ارتباط آن با کيفيت خدمات در دانشگاه علوم پزشکي زنجان نشان داد ابعاد خدمات آموزشي از نظر دانشجويان در ابعاد منابع ، تسهيلات و امکانات ، کيفيت تدريس ، رشد و پيشرفت علمي ، مديريت خدمات آموزشي ، برنامه درسي و رضايت کلي از کيفيت خدمات آموزشي خلاصه مي شود.
تحليل عاملي مؤلفه هاي رضايت مندي دانشجويان دانشکده کشاورزي دانشگاه تربيت مدرس از کيفيت خدمات آموزشي ارائه شده .