چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشکدة فنی دانشگاه تهران از دیدگاه دانشجویان براساس مدل سروکوآل بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی نمونهای به حجم 197 نفر (134 نفر پسر، 63 نفر دختر) به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامة محقق ساخته کیفیت خدمات آموزشی استفاده شد. دادههای به دست آمده از اجرای پرسشنامه با استفاده از روشهای آماری t تک نمونهای و t همبسته و t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که ادراک و انتظار دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی در همة ابعاد، بیشتر از حد متوسط است و بین ادارک و انتظار دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی تفاوت معناداری وجود داشت، بررسیها نشان داد که بین ادراکات دانشجویان دانشکدة فنی دانشگاه تهران از کیفیت خدمات آموزشی از لحاظ جنسیت به جز در بعد اطمینان در سایر ابعاد تفاوتی ملاحظه نمیشود، و نیز بین انتظارات دو گروه دختر و پسر در ابعاد پنجگانه سروکوآل تفاوتی ملاحظه نشد
خلاصه ماشینی:
ارزيابي کيفيت خدمات آموزشي دانشکدة فني دانشگاه تهران از ديدگاه دانشجويان براساس مدل سروکوآل The Assessment of Educational Services Quality of Engineering Faculty of Tehran University form the Viewpoint of Students Based on Servqual Model تاريخ دريافت مقاله : ٢٤/٦٤/٦٠ تاريخ پذيرش مقاله : ٢٤/٦٢/٠١ ابوذر حيدري رفعت * علي عنايتي نوين فر ** امين پروري *** هدف اصلي پژوهش حاضر، ارزيابي کيفيت خدمات آموزشي دانشکدة فني دانشگاه تهران از ديدگاه دانشجويان براساس مدل سروکوآل بود.
نتايج نشان داد که ادراک و انتظار دانشجويان از کيفيت خدمات آموزشي در همۀ ابعاد، بيشتر از حد متوسط است و بين ادارک و انتظار دانشجويان از کيفيت خدمات آموزشي تفاوت معناداري وجود داشت ، بررسيها نشان داد که بين ادراکات دانشجويان دانشکدة فني دانشگاه تهران از کيفيت خدمات آموزشي از لحاظ جنسيت به جز در بعد اطمينان در ساير ابعاد تفاوتي ملاحظه نميشود، و نيز بين انتظارات دو گروه دختر و پسر در ابعاد پنجگانه سروکوآل تفاوتي ملاحظه نشد.
جدول (٢) آمار توصيفي و استنباطي t تک نمونه اي انتظارات دانشجويان بر اساس ابعاد پنجگانۀ مدل سروکوآل P T Df SD M N ملموسات ١٩٧ ٤/٣٣ 0/000 54/921 196 0/342 اطمينان ١٩٧ ٤/٣٦ 0/000 55/633 196 0/345 تضمين ١٩٧ ٤/٣٥ 0/000 54/683 196 0/347 همدلي ١٩٧ ٤/٣٤ 0/000 57/425 196 0/328 پاسخگويي ١٩٧ ٤/٢٤ ٠/٢٨٠ ١٩٦ ٦٢/٢٢٤ ٠/٠٠٠ بررسي تفاوت ادراک و انتظارات دانشجويان از کيفيت خدمات آموزشي همان طور که مشاهده ميشود، در جدول (٣) تعداد حجم نمونه ، ميانگين داده ها، انحراف معيار و سطح معناداري داده ها گزارش شده است .