چکیده:
پژوهش حاضر، به دنبال بررسی شناسایی مولفههای اخلاق حرفهای آموزش و اولویتبندی آنهاست. روش پژوهش توصیفی و جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد میباشند که نیمی از آنها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبارش از دید متخصصان مورد تایید قرار گرفته و پایایی آزمون با ضریب آلفای کرونباخ علمی87/ 0 تعیین شد. در تحلیل دادههای حاصل از ابزار پژوهش طی برنامه SPSS از انواع آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. که نهایتا 24 مولفه اخلاق حرفهای آموزش توسط اعضای هیات علمی مورد شناسایی قرار گرفت که مهمترین مولفه، مسوولیتپذیری اساتید در قبال آموزش صحیح به دانشجویان بیان شده است. بهترین راهکار برای بهبود این امر، تلاش در جهت تهیه و تدوین منشور اخلاقی با عنوان منشور اخلاق حرفهای آموزش در دانشگاه است
خلاصه ماشینی:
جدول (١) منابع استخراج مؤلفه هاي تحقيق رديف مؤلفه ها منابع استخراج شده مؤلفه ها مسؤوليت پذيري اساتيد در قبال آموزش صحيح به سرمدي و شالباف (١٣٨٦)، خاني جزني (١٣٨٧)، ١ دانشجويان (ماهيني، ١٣٨٦: ١٧٨) (فراستخواه ، ١٣٨٥) ٢ فروتني اساتيد و پرهيز از تکبر قراملکي (١٣٨٦)، سرمدي و شالباف (١٣٨٦)، هووارد (٢٠١٠)، کدهاي اخلاق حرفه اي ايالت احترام گذاشتن اساتيد به قوانين آموزشي مؤسسۀ نبراسکا، شالبافيان (١٣٨٨)، ودادهير و همکاران ٣ آموزشي (١٣٨٧)، کمپل و تيسن (٢٠٠١) ٤ قبول حق و گفتن "نميدانم " در مورد مطالب علمي شالبافيان (١٣٨٨)، کمپل و تيسن (٢٠٠١) از جانب استاد ٥ توجه به درخواست هاي قانوني دانشجو و انجام آن موري و همکاران (٢٠٠٧) در کمترين زمان ٦ متعادل بودن رفتار استاد در سر کلاس درس فرهود، (١٣٨٩) رديف مؤلفه ها منابع استخراج شده مؤلفه ها داشتن روحيه همکاري و مشارکت اساتيد با موري و همکاران (٢٠٠٧) ساکي (١٣٩٠)، ٧ دانشجويان رنسينک (١٩٩٨) دوري از توبيخ و سرزنش زياد دانشجويان توسط شالبافيان (١٣٨٨)، رشيدي (١٣٨٣)، ودادهير و ٨ اساتيد همکاران (١٣٨٧) ٩ پرهيز از شوخي و طنزهاي ناشايست موري وهمکاران (٢٠٠٧) ساکي (١٣٩٠) ١٠ حفظ اسرار دانشجويان توسط اساتيد (ونتز٢٠٠٦) و (تقي زاده ، ١٣٨٨) ١١ داشتن انگيزه کافي براي تدريس موري و همکاران (٢٠٠٧ (، رنسينک (١٩٩٨) ١٢ جلب اعتماد و احترام دانشجويان موري و همکاران (٢٠٠٧)، رابين سون (٢٠١٠) ١٣ توجه به آراستگي ظاهر و پوشش مناسب توسط موري و همکاران (٢٠٠٧) ساکي (١٣٩٠) اساتيد سرمدي و شالباف (١٣٨٦) ساکي (١٣٩٠) ١٤ رعايت ادب و نزاکت در برابر دانشجويان قراملکي (١٣٨٦) ديويس و والتون (٢٠٠٧)، ونتز (٢٠٠٧)، قراملکي ١٥ انجام وظايف خود بر اساس عدل و انصاف (١٣٨٦) عدم استفاده اساتيد از امکانات دانشگاهي براي امور موري و همکاران (٢٠٠٧) ودادهير وديگران ١٦ شخصي (1387) عدم تأمين منافع مادي در قبال دادن نمره به موري و همکاران (٢٠٠٧) فرهود، داريوش ١٧ دانشجويان (1389) عدم استفاده اساتيد از دانشجويان براي انجام امور ونتز (٢٠٠٦) موري (٢٠٠٧) ودادهير وديگران ١٨ شخصي (1387) ١٩ تخووجده وه دارنششدوتيهاذن ب نفس و تعالي شخصيت در سرمدي و شالباف (١٣٨٦) فرهود (١٣٨٩) ونتز (٢٠٠٦) فراستخواه (١٣٨٥) ودادهير وديگران ٢٠ عدم تبعيض بين دانشجويان (1387) ٢١ عدم تحقير دانشجويان توسط اساتيد سرمدي و شالباف (١٣٨٦) فرهود، (١٣٨٩) پرهيز از داشتن هرگونه روابط خصوصي نزديک با سرمدي و شالباف (١٣٨٦)، ونتز (٢٠٠٦) موري ٢٢ دانشجويان (2007) داشتن عدالت و انصاف در ارزشيابي و نمره دهي به ونتز٢٠٠٦)، رابين سون (٢٠١٠)، بيروني کاشاني ٢٣ دانشجويان (١٣٨٤)، فراستخواه ، (١٣٨٥) داشتن روحيۀ تحمل ، بردباري و سعۀ صدر در خاني جزني، (١٣٨٧)، ونتز (٢٠٠٦)، کمپل و ٢٤ برخورد با دانشجويان از طرف اساتيد تيسن (٢٠٠١) قراملکي (١٣٨٦) ٢- تهيه ابزارهاي مقدماتي براي پاسخگويان و انعکاس ابزارها به صاحب نظران و کسب توافق در خصوص مؤلفه هاي مناسب (روايي) و همچنين اجراي آزمايشي ابزارهاي مقدماتي تهيه شده تا کسب اعتبار لازم و تدوين نهايي ابزارها (پايايي).