چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، مقایسة دانشجویان رشتة کارآفرینی و سایر رشتههای دانشگاه تهران از لحاظ خلّاقیت و مهارت تصمیمگیری است. روش این پژوهش، توصیفی و از نوع علّی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش، کلیة دانشجویان ورودی 88 و 89 مقطع کارشناسی ارشد رشتة کارآفرینی دانشکدة کارآفرینی دانشگاه تهران هستند و نمونة آماری به شیوة نمونهگیری تصادفی ساده برای گروه مطالعه و روش نمونهگیری طبقهای برای گروه مقایسه از طریق جدول کریجسی و مورگان (1970) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامة خلّاقیت عابدی و پرسشنامة مهارت تصمیمگیری محقق ساخته، بودند. تجزیه و تحلیل یافتهها با بهرهگیری از آزمونهای آماری2T هتلینگ و آزمون t مستقل نشان داد که بین دو گروه مطالعه و مقایسه، از لحاظ نمرات خلّاقیت و مهارت تصمیمگیری تفاوت معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
مقايسۀ خلاقيت و مهارت تصميم گيري دانشجويان رشتۀ کارآفريني با دانشجويان ساير رشته هاي دانشگاه تهران Comparison of Creativity and Decision-making Skills of Students of Entrepreneurship with Students of Other Courses in the University of Tehran تاريخ دريافت مقاله : ٢٤/٦٤/٦٩ تاريخ پذيرش مقاله : ٢٤/٦٢/٠٦ حسين صارمي * موسي پيري ** جواد مصرآبادي *** هـدف اصـلي پـژوهش حاضـر، مقايسـۀ دانشـجويان رشـتۀ کـارآفريني و سـاير رشـته هـاي دانشــگاه تهــران از لحــاظ خلاقيــت و مهــارت تصميم گيري است .
در اين پژوهش ، دو ويژگي افراد کارآفرين ، يعني خلاقيت و مهارت تصميم گيري، به عنوان متغير وابسته بررسي شده است .
جامعۀ آماري مورد مطالعه کليه دانشجويان ورودي سال هاي ٨٨ و ٨٩ مقطع کارشناسي ارشد رشتۀ کارآفريني دانشکده کارآفريني دانشگاه تهران هستند که به صورت حضوري مشغول به تحصيل بودند.
با توجه به مباني نظري از جمله ، شکرکن و همکاران (١٣٨١) و خانجاني و همکاران (١٣٨٥) فرض اين است که افرادي که دانشجوي رشتۀ کارآفريني هستند، از لحاظ خلاقيت و تصميم گيري، قويتر از ساير دانشجويان باشند، اما اين پژوهش ، نتايج تفاوت معناداري را بين اين دو گروه نشان نداد که با مباني نظري همخواني ندارد.
اين نتايج نشان ميدهد که تمرکز دروس و روش هاي تدريس براي پرورش مهارت هاي خلاقيت و تصميم گيري دانشجويان ، چندان مناسب نيست .
همچنين نتايج بررسي تک تک متغيرها نشان ميدهد که تفاوت معنـاداري بـين دو گروه از لحاظ خلاقيت و مهارت تصميم گيري وجود ندارد.
-به برنامه ريزان رشتۀ کارآفريني در سطح دانشگاه توصيه ميشود که در تدوين و طراحي رشته ، به آموزش خلاقيت و مهارت تصميم گيري توجه ويژه اي نمايند.