چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطة فراشناخت و هوش معنوی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه انجام شد. جامعة آماری پژوهش، کلیة دانشجویان دانشگاه رازی بود که در سال تحصیلی 90-89 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. از بین کلیة دانشجویان، تعداد 200 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای فراشناخت ولز و کارترایت- هاتون (2004) و هوش معنوی عبدالهزاده و همکاران (1386) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها علاوه بر روشهای آمار توصیفی از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t استفاده شد. نتایج نشان داد که هوش معنوی و فراشناخت، رابطة معناداری با عملکرد تحصیلی نداشتند. بین دختران و پسران در فراشناخت و هوش معنوی تفاوتی وجود نداشت، اما در عملکرد تحصیلی (P<0/001) و مولفه های اعتماد شناختی و باور منفی، تفاوت معناداری بین آنها وجود داشت (P<0/05). با توجه به این یافته ها لزوم بازنگری در شیوه های آموزشی و شناخت عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی در محیطهای آموزشی احساس می شود.
خلاصه ماشینی:
رابطۀ فراشناخت و هوش معنوي با عملکرد تحصيلي دانشجويان دانشگاه رازي کرمانشاه Relationship of Metacognition and Spiritual Intelligence with Academic Performance of Razi University Students in Kermanshah تاريخ دريافت مقاله : ٢٤/٦٠/٤٢ تاريخ پذيرش مقاله : ٢٤/٦٢/٦٢ افسانه شهبازي راد* جهانگير کرمي ** جامعۀ آماري پژوهش ، کليۀ دانشجويان دانشگاه رازي بود که در سال تحصيلي ٨٩-٩٠ در اين دانشگاه مشغول به تحصيل بودند.
پژوهش محمد اميني (١٣٨٦) که براي بررسي باورهاي فراشناختي با سلامت روان و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر انجام شد، نشان داد که بين اين دو مؤلفه (فراشناخت و پيشرفت تحصيلي) ارتباط مثبتي وجود دارد.
نتايج پژوهش امين يزدي و عالي (١٣٨٧) که براي بررسي تأثير سبک هاي مديريت کلاس بر رشد مهارت هاي فراشناختي دانش آموزان انجام دادند، در زمينه مقايسۀ مهارت هاي فراشناخت در بين دختران و پسران بيان ميکند که بين آنها تفاوت وجود دارد و پسران از مهارت هاي بالاتر فراشناخت و نظارت فراشناختي برخوردار هستند.
آذربايجاني (١٣٨٢) در پژوهشي با عنوان تهيه و ساخت آزمون جهت گيري مذهبي با تأکيد بر اسلام ، به وجود تفاوت زنان و مردان در هوش معنوي اشاره ميکند و جورج ٢ (٢٠٠٦) هم در پژوهش خود با عنوان استفاده عملي از هوش معنوي در محيط کار، تفاوت زنان و مردان در هوش معنوي را مطرح ميکند؛ اما رقيب ، احمدي و سيادت (١٣٨٧) در پژوهشي با عنوان تحليل ميزان هوش معنوي دانشجويان دانشگاه اصفهان و ارتباط آن با ويژگيهاي جمعيت شناختي به عدم تفاوت زنان و مردان در هوش معنوي اشاره کرده اند.